Energi til dig der hele tiden giver så meget til andre

Energi til dig selv er hamrende vigtigt

– især i perioder hvor du lægger dine egne behov på hylden.

 

button-21

 

Dette er ment som en kærlig reminder til dig ♡

Ind imellem er der nogen af dine nærmeste, der har brug for din fulde opmærksomhed, hjælp og støtte ♡

Fødsel, personlige problemer, sygdom, skilsmisse eller dødsfald. Uanset årsagen vil du på sådan et tidspunkt, sikkert smide alt hvad du har i hænderne og bare være der, for den der har behov for dig og din hjælp.

Du tilsidesætter dermed dine egne behov, for at hjælpe den der har rigtig meget brug for dig.

Energi

Du stiller ikke spørgsmåltegn ved om du har energi eller lyst til det – du gør bare helt naturligt det der skal til, uanset om det er praktisk hjælp – at lytte eller bare være der.

Det skal vi også gøre, som forældre og medmennesker. Det er menneskeligt og omsorgsfuldt – heldigvis for det, og bl.a derfor vi mennesker indgår i relationer med hinanden.

Det betyder også noget for vores selvværd og selvtillid, at være noget for andre.

Det kan være dit barn et andet familiemedlem, en veninde en ven eller en anden der står dig nær – som behøver dig.

 

Energi skal der til

Hvis du brænder ud – kan du ikke yde 

Afhængigt af hvor lang perioden er, hvor du ikke selv får fyldt dine depoter op, vil det tære –  måske også på hele din familie.

I de perioder, er det ekstra ekstra vigtigt at du passer godt på dig selv.

Ingen bil kan køre uden benzin på motoren, og intet mennesker kan yde, uden at få tilført ny energi.

Du har selv brug for, at få fyldt ny energi på

Jeg har hørt udtalelser som:

“Det er så svært at huske, når alt bare brænder på”

“Det er ikke til at finde overskuddet til det”

“Føler ikke jeg kan tillade mig det, når den anden har det så svært”

Jeg ved om nogen at det er svært – og lider du af hensynsbetændelse – ja, så er det endnu sværere.

De der har brug for dig – for det ikke værre af – at du også tillader dig selv lidt nydelse !!!!

Husk bare lige på: Hvis DU brænder ud, så er du slet ikke til nogen gavn, for den der har brug for dig.

SÅ GIV DIG SELV LOV TIL PAUSER.

 


 

 

Her skal der energi til

Lidt energi, er bedre end ingenting.

Selv små åndehuller, kan give dig energi. Det behøver ikke være mange timer, men små stunder, hvor du fylder dig selv op.

Her er nogle forslag til hvad du kan gøre, som ikke tager al for meget tid:

  • Tænk over hvad der giver dig energi, og gør bare lidt af det hver dag

  • Lyt til lidt afslappende musik

  • Sørg for en god nattesøvn

  • Gå en tur, gerne ved skov eller strand

  • Forær dig selv en gang ansigts-, ryg-, eller fodmassage

  • Sørg for nogle små alene-stunder, hvor ingen stiller krav til dig

  • Læs mindst ét kapitel i en god bog, hver dag.

  • Spis energi – rigtig mad.

 


Der ER HELT OK, og hamrende vigtigt

– at du også tager bare en lille smule hensyn til dig selv, så du får energi til at yde.

 Ny energi

 

 

Få artiklen læst op her: 

Læs også: Giv dig selv det der skal til.

 

Modtag gratis hver morgen:

Dit daglige boost til mere selvomsorg. Se her hvordan

Modtag dit daglige boost

 

, ,

10 svar til Energi til dig der hele tiden giver så meget til andre

  1. Helene 29. maj 2016 at 10:55 #

    Kære Malene

    Tusind tak for din kommentar.
    Jeg er SÅ enig med dig. Vi skal ikke lade nogen overskride vores grænser, og vi skal give os selv, det vi har behov for <3.

    Kærlig hilsen
    Helene

  2. malene 29. maj 2016 at 10:46 #

    Det er vigtigt at kunne sige fra og stå ved det. Lad ikke andre… Ikke engang famillie overskride dine grænser.

    Har man brug for fx. Alenetid eller bare at få lidt fred, så gør det der skal til

  3. Helene 16. marts 2016 at 18:22 #

    Kære June
    Tusind tak for din kommentar. Jeg bliver da helt glad om hjertet, når jeg læser om hvordan du har taget ansvar for din situation, og virkelig har kæmpet dig op igen 🙂
    Fortsat rigtig held og lykke med at få succes.
    Kærligst Helene

  4. June 16. marts 2016 at 17:17 #

    Jeg måtte finde ud af, hvad der gjorde mig glad..
    Og i samråd med min psykolog, give mig lov til, at ha’ det sjovt, selvom jeg var sygemeldt fra mit job.

    Det var bl.a. at lave blomster af fondant, i alle skønne farver.

    Jeg meldte mig til træning ca. 3 gange om ugen. Udendørs.! I vintervejr og hen mod foråret.

    Jeg var bange for, at tage på af medicinen, så jeg meldte mig til en vægttabskonkurrence, hvor jeg vandt med flest tabte cm.!

    Succes succes succes.
    Vi skal opleve succes.!
    Og det kommer vi til, når vi er klar.!

  5. Louise 1. februar 2015 at 11:05 #

    Jeg kigger på mine fisk og taler og kæler for mine katte og griner med min veninde

  6. Helene 6. januar 2015 at 19:41 #

    Kære Christine

    Hvor er det godt, at du gør så meget godt for dig selv.
    Jeg ønsker dig rigtig god bedring, og rigtig meget held og lykke med din proces.

    Kærlig hilsen
    Helene

  7. Christine 6. januar 2015 at 19:35 #

    Jeg selv er pt sygemeldt med depression på 3 mdr.
    Jeg går ture, drikker latte, dyrker motion 4-5 gange om uge hvor af en gang er yoga. Tuder hver gang. Det er befriende.

    Får massage, kraniesekralterapi, ansigtsbehandlinger, lytter til lydbøger og læser diverse sider om personlig udvikling.
    Har min første psykolog aftale på tirsdag, så det kan forhåbentlig kun gå den rigtige vej

  8. Lise 6. november 2014 at 07:31 #

    Hej Rita,
    Jeg giver dig fuldstændig ret i at man skal huske på sig selv. Men vil dog sige, at når man i flere år har glemt sig selv, og derefter begynder at sige fra overfor sine medmennesker pga det nu går udover ens helbred.
    Og ens medmennesker så kalder én for selvcentreret og man burde tænke på andre end én selv. Så kan det være svært at huske sig selv, og holde ved det.
    Venlig hilsen
    Lise

  9. Helene 1. oktober 2014 at 18:08 #

    Kære Rita

    Tusind tak for din kommentar og for dit bidrag til mit indlæg. 🙂
    Det er bare så rigtigt – at kunne sige fra, og også bede om hjælp, er meget vigtigt.
    Lige præcis dette, kan være svært for mange, og derfor vigtigt at lære.
    Det gør mig ondt at høre, at du har måttet lære det på den hårde måde.

    Kærlig hilsen Helene

  10. Rita Laursen 1. oktober 2014 at 07:38 #

    At lære at sige fra. Ikke altid være den der giver. Lær også at tage imod hjælp.
    Dette har jeg lært på den hårde måde.

Skriv et svar