Jeg har enormt høje forventninger til mig selv og svært ved at træffe beslutninger

Mine forventninger til mig selv er enorme.

Hej Helene

Jeg er en ung pige på 19 år, som lige har afsluttet gymnasiet med et meget flot resultat.

Jeg har det enormt dårligt med mig selv.

Min selvtillid er nærmest ikke eksisterende, og jeg kan ikke finde en enkelt ting på min krop, som jeg kan lide. Dette har resulteret i et ekstremt fokus på kost og træning. I 15-års alderen var jeg ved at udvikle en spiseforstyrrelse, men fik dog heldigvis rettet op på det. Men jeg har stadig et ekstremt fokus på kosten.

Jeg får ros, og jeg ved godt jeg er dygtig.

Derudover er jeg utrolig usikker på mig selv, selvom jeg inderst inde har mange værdier!! Jeg ved jo godt at jeg er dygtig i skolen, men jeg kan ikke bekræfte mig selv i det.

Selvom jeg får ros, selvom min kæreste siger, at jeg er perfekt som jeg er, kan jeg ikke få mig selv til at indse det. Jeg finder mig også ofte i ting, fordi jeg har svært ved at sige fra og til.

høje forventninger

Frygter hvad andre tænker.

Jeg elsker at danse, og brænder for det. Men af frygt for, hvad andre tænker om mig, og at jeg skulle være dårlig, går jeg ikke på et dansehold længere. Jeg burde være ligeglad med, hvad andre tænker om mig! Og det ved jeg…. Men tingene er ikke så lette, som de umiddelbart virker!

Jeg har altid haft meget høje forventninger til mig selv. Alting skulle altid gå med 100 km i timen i gymnasietiden. Skole, arbejde, løbetræning og et minimalt indtag af mad. Det er der jo ingen, der kan holde til….

Derfor kommer tingene til eftertanke nu, hvor jeg har sommerferie, og faktisk har sagt op på mit job, som udelukkende var til, for at stresse mig.

Man skal.....

Man skal følge sit hjerte, og hvis det fortæller én, at man skal sige op, så skal man gøre det! Der lyttede jeg da for en gangs skyld til mig selv… Selvom det er lidt svært at finde rundt med alt den fritid, man har nu. Men det er kun midlertidigt, skal man huske at sige til sig selv.

Man skal ikke have dårlig samvittighed over at slappe af fra forventningspresset, og det faktum, at man ikke kan leve op til de idealer, der fremstilles i nutidens mediesamfund….

Jeg søgte egentlig ind på universitetet, og kom faktisk ind, men jeg tror ikke, at jeg er klar til at læse, og flytte hjemmefra. Ingen tvivl om, at jeg nok skal få en lang uddannelse! For det skal jeg, jeg elsker at læse, og er dygtig i skolen.

Har dårlig samvittighed nu.

Men nu har jeg dårlig samvittighed over at tage et sabbatår, men der er der vel ikke noget galt i? Bare nyde livet et kort øjeblik, få mig et arbejde, og det vigtigste: arbejde med mig selv, min selvtillid, og bare generelt tro mere på mig selv!! Jeg vil udfordre mig selv, måske endda starte til dans..

Jeg er altid så forvirret, dårlig til at træffe beslutninger, og bange for hvad andre synes… Jeg er træt af det!

træt af for høje forventninger

Har du måske nogle råd til bedre selvtillid/værd, mindre selvbebrejdelse, mere kærlighed og lykke, mindre dårlig samvittighed og ikke mindst mindre selvhad…. ?

Med venlig hilsen den usikre på 19.

____________________________________________________________________________________

Kære ​du.

Hold da op hvor du slås med mange ting,i din hverdag, og jeg kan godt forstå at du er træt af det, for du er da konstant på overarbejde. 

Dit liv er præget af dit behov for kontrol, og de enormt høje forventninger du har til dig selv, på alle områder af dit liv.

Du har helt ret, du har brug for at styrke dit selvværd og din selvtillid samt mindske din tvivl, og dårlige samvittighed.

Selvværd og selvtillid er ikke det samme, det kan du høre mere om lige her.

Mine råd til dig:

Ros og anerkend dig selv.

Når du roser dig og anerkender dig selv så stiger dit selvværd og din selvtillid.

Så start hver eneste dag med at rose og anerkende dig selv for alt det du kan, alt det gode du gør, og alt det positive du kan fortælle dig selv at du er.

Anerkend dig selv for alle de værdier du har - sig dem højt. Kom med eksempler på hvad du gør i din hverdag som beviser dine værdier, således at de bliver synlige og virkelige for dig.​

På den måde fortæller du dig selv at du er værd at elske, og det er fundamentet for at møde kærligheden fra andre, og føle sig elsket af andre. Det er ikke nok at din kæreste fortæller dig at du er perfekt - du skal fortælle dig selv det.

mine høje forventninger

Man og jeg

En vigtig ting som jeg bider mærke i når jeg læser dit brev til mig er at du flere gange bruger ordet MAN. F.eks. Man skal følge sit hjerte, og hvis det fortæller én……. og Man skal ikke have dårlig samvittighed over at slappe af fra forventningspresset,

Når du bruger ordet ”man” så tager du ikke det fulde ansvar for dig selv og dit liv, for hvem er man?

Øv dig i at sige: ”JEG”. Jeg behøver ikke have dårlig samvittighed over at slappe af….. Jeg vil gølge mit hjerte, når det fortæller mig at…..

Din indre kritiker

Du skal slutte fred med din indre kritiker. Din indre kritiker vil blive ved med at forfølge dig, og genere dig, indtil du tager den alvorligt og acceepterer at den dybest set ikke vil dig noget ondt men derimod beskytte dig. Den kommer med sine destruktive sætninger fordi den vil undgå at du dummer dig, og kommer galt afsted.

Så når den kommer på banen skal du tage en konstruktiv dialog med den.
Det første du kan spørge den om er: ”Hvad er du bange for?”
Når du ved hvad den er bange for, så kan du berolige den med din sunde fornuft.

Tag eksemplet med din dårlige samvittighed ved at tage et sabbatår. Spørg din kritiker hvad den er bange for.

Kunne det f.eks. være den siger: ”Så kommer du aldrig i gang, og bliver aldrig til noget” eller ”Du er da bare doven”.

Så brug din sunde fornuft, og forklar den at selvfølgelig kommer du i gang, tænk på alle de andre unge mennesker der har haft et sabbatår og som er kommet i gang med at studere. Eller fortæl den at du jo ikke er doven fordi du tager et sabbatår, for du skal jo have et arbejde.

På den måde tager du magten og kontrollen over dit eget liv, i stedet for at leve din kritikers.

Drop hvad andre tænker og nedton dine forventninger til dig selv.
Jeg ved alt om det med at bekymre sig om hvad andre tænker. Hvis du konstant skal bekymre dig om hvad andre tænker, så handlingslammer du dig selv. Så stop det.

drop de høje forventninger

Mennesker vil altid tænke noget om hinanden. Det kan du aldrig styre.

Når du danser på et dansehold så er mit gæt at der vil være nogen på holdet der synes du danser super godt, nogen vil bare tænke at det er OK, og så kan der være et par stykker der synes du danser dårligt- OG HVAD SÅ?

Du danser som du gør, og du elsker at danse – så skråt op med hvad de andre synes – det vigtigste er hvad DU synes.

Hvis der så er noget du ikke selv synes du er god nok til – ja så handler det om at træne og lære det, indtil du selv er tilfreds.

Men husk – det er DIG der skal være tilfreds. De andre har for øvrigt rigeligt at gøre med at tænke på hvad andre og du, tænker om dem.

​Jeg vil ydermere anbefale dig:

Jeg håber du kan bruge mine råd. Jeg er dog ikke sikker på at disse råd alene er nok – jeg vil anbefale dig også at søge noget hjælp, da du har flere blokeringer der gør at dine tanker og følelser spiller dig et puds.

Men husk at der ikke findes en hurtig trylleformular.

At opbygge sit selvværd og sin selvtillid, samt mindre dårlig samvittighed er en proces der tager tid. Kun du kan ved at tage det fulde ansvar for dit liv ændre din kærlighed til dig selv. Ingen andre kan give dig selvværd uanset hvor meget de bekræfter dig.

Jeg ønsker dig al det held og lykke du har brug for.

Du fortjener et liv uden alle disse selvbebrejdelser, og al den tvivl og forvirring du har i dit liv lige nu.

Jeg vil også anbefale dig at kigge her på mit kursus: "Hensynskuren – styrk dit selvværd og kurer din hensynsbetændelse"

– et kursus du kan tage i dit eget tempo, hjemme hos dig selv. Se mere om kurset her.

Du er også altid velkommen til en gratis afklarende samtale, for at høre hvordan jeg bedst kan hjælpe dig.

Mange kærlige hilsner

Helene

,

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar