Hvad får du ud af at finde dig i for meget?

Hvad får du ud af at finde dig i for meget?

 Vil du virkelig ønske det var anderledes?

Hensynsbetændelsen hærger stadig hos mange. Det oplever jeg hver eneste dag.

Jeg hører også fra mange af mine coachingklienter og kursister at, de prøver at blive helbredt for den, og at det for nogle kan være rigtig svært.

Hvad med dig?

Du kan også have et  ønske om at noget er anderledes, f.eks. at du havde modet til at sige fra, overfor andres forventninger. Modet til at stoppe med at rende rundt og gøre alle andre tilfredse.

Måske ønsker du at gøre noget mere af det DU har lyst til, i stedet for det de andre synes du skal.

Det er imidlertid sådan, at vi mennesker gør ting og sager af èn grund, nemlig at vi opnår noget ved at gøre det, eller at det dækker et behov vi har.

Hvad får du ud af at finde dig i for meget?

Så hvad får du ud af at finde dig i for meget?

Hvis du lider af hensynsbetændelse og derfor springer rundt og gør det andre forventer, og/eller det du tror andre forventer af dig, så får du, (på et eller andet punkt) noget ud af det – for ellers ville du ikke gøre det.

Det lyder måske mærkeligt i dine ører, for du oplever jo ikke nødvendigvis noget godt ved hensynsbetændelsen, og vil gerne kureres for den.

Men dybest set, så tager du faktisk også hensyn til dig selv, ved at gøre alt for alle andre, og når du ikke siger fra.

For eksempel: hvis du bliver bedt om at gøre noget, og siger “ja”, så kan det være at du undgår at den anden bliver sur.

Det er det jeg mener med at, du også tager hensyn til dig selv, og på den måde får noget ud af det = du undgår en konflikt.

Hvad du kan gøre ved det?

For at kurere din hensynsbetændelse, og styrke din selvrespekt, kan du nu overveje :

Er det ikke en god ide, at jeg øver mig i at tackle det jeg prøver at undgå ?

Jo, det er absolut en mulighed. Det kunne f.eks. være du skulle lære at være tydelig i dine ønsker, eller lære at sige “nej” på en måde, så du selv syntes det var OK.

En anden mulighed:

Måske skal du bare blive helt bevidst om, hvad det er du positivt får ud af det, og så glæde dig over det?

Det kunne være  at tænke:

” Nå, jeg siger ikke at jeg ikke gider, for så bliver han bare sur, og jeg vil hellere have en god stemning ved bordet, når vi skal sidde og spise sammen”

Det er da helt i orden, så er det det du har valgt, og når vi selv vælger noget, så føles det ofte meget bedre.

Så slipper du for at lide under det, men gør det alene fordi det er noget DU vælger.

Så jeg mener, at det er rigtig vigtigt, at du overvejer hvad du får ud af det.

Så jeg spørger lige igen: 

Hvad får du ud af at finde dig i for meget?

Hvad får du EGENTLIG ud af, at finde dig i for meget? 

Hvad det er du undgår, eller hvad er det du positivt får, når du “holder fast” i hensynsbetændelsen?

Hvor slemt står det egentlig til med din hensynsbetændelse?

Det kan du tjekke i testen: Tag temperaturen på din hensynsbetændelse.

Du finder flere tip og øvelser i guiden: “De første 5 trin i kuren imod hensynsbetændelse”

Jeg vil rigtig gerne høre din mening om dette indlæg, så skriv endelig til mig i kommentarfeltet nederst på denne side.

 

+ GUIDEN: “Sig hvad du mener – med god samvittighed” 

 

 

8 svar til Hvad får du ud af at finde dig i for meget?

  1. Helene 3. maj 2015 at 10:05 #

    Kære Heidi Chr.

    Tusind tak for din kommentar, og hvor jeg dog glad for, at du kan bruge min artikel 🙂

    Hvor skønt at læse, at du selv har haft glæde af at arbejde med dine udfordringer, og kan mærke at det har hjulpet.
    Det er helt rigtig som du også skriver: det tager tid at ændre mønstre og vaner – der er ikke noget Quikfix ;-).

    Kærligst Helene

  2. Heidi Chr. 2. maj 2015 at 22:25 #

    Hej Helene jeg synes det er et smadder godt indslag. Jeg har arbejdet med dette i flere år og gør stadig. Til Sara ja det er hårdt arbejde og vaner tar tid at brydes. Det handler bl.a om at være nærværende i nuet og situationen. De første mange gange mistede jeg mit nærvær i situationerne /konflikterne med en bestemt person. Jeg gjorde det for vane at analyser situationerne lige efter de var overstået og så på hvad gjorde jeg godt og hvad ville jeg ændre og skrev det ned. Læste dem igen og igen. Lige inden jeg skulle tale med personen næste gang, læste jeg på dem igen og gentog hvordan skulle jeg reagere hvis jeg kom i nogle bestemte situationer. Efter hver episode analyserede jeg den og skrev ned de gode og de dårlige reaktioner. På den måde fik jeg brudt nogle af de dårlige reaktionsmønstre som jeg gerne ville af med. Husk at det er vigtig at se på de positive forandret handlemønstre som du får ændret. Husk at klappe dig på skulderen når du bare en gang har rykket dig et lille bitte stykke. Jeg håber at det gir mening❤️

  3. Trine 27. november 2014 at 22:01 #

    Jeg får det ud af det, at jeg ikke bliver ked af, at jeg gør andre kede af det.

  4. Helene 13. april 2014 at 19:03 #

    Hej igen Sara.

    Glad for at det giver mening 🙂

    Enig, det er især i starten hårdt arbejde, da det jo er nye mønstre og vaner, samt måder at formulere sig på, der skal læres og trænes. Dette kræver stor bevidsthed.

    Rigtig held og lykke med din fremgang – og det bliver ikke ved med at være hårdt arbejde. Det kræver fortsat bevidsthed, men det nye bliver også til automatiske mønstre – ligesom dem du har nu, som du gerne vil ændre. <3

    Også rigtig dejlig påske til dig Sara 🙂

  5. Sara 13. april 2014 at 18:50 #

    Ja, det giver god mening.

    Det lyder til at det kræver en stor omgang bevidsthed og hele tiden være opmærksom på egen adfærd 🙂

    Så det kan jo kun gå fremad 🙂

    God påske til dig, hilsen en tidligere kursist 😉

  6. Helene 13. april 2014 at 13:57 #

    Kære Sara.

    Tusind tak for din kommentar.

    Uha, jeg ved godt det lyder let – og i særdeleshed ved jeg at, det er det ikke.
    Vores gamle mønstre kan forhindre os i at, gøre det vi egentlig helst ville – selvom fornuften fortæller os at vi burde gøre noget.

    Ja, det er hårdt arbejde at komme ud af en gammel rolle <3.

    Jeg har ikke i sinde med dette indlæg at, sige det bare er let at gøre.

    Det jeg prøver på at udtrykke er at, når vi gør noget i en situation (eks. ikke siger fra, går fra konflikten mm) - så får vi også noget positivt ud af dét - og det er det jeg selv har brugt at have fokus på, fremfor at føle at, det BARE er negativt at tie stille eller gå, som derefter kunne få mig til at føle mig som et offer.

    Enig det lille konkrete redskab, at flytte sig fra situationen, er særdeles effektiv, når den konkrete situation giver mulighed for det 🙂

    Ingen fortjener at finde sig i at deres grænser bliver overtrådt.

    Mon det giver mening?

  7. Sara 13. april 2014 at 12:39 #

    Kære Helene, du får det til at lyde så let. Men hvis man som jeg har været konfliktsky hele livet, er det bare SÅ svært at træde ud af den rolle. Selvom min indre skriger nej, kommer der ofte ikke en lyd ud af min mund. Tror at små konkrete redskaber vil kunne hjælpe. Fx at gå fra en situation rent fysisk, hvis man føler ens grænser bliver overtrådt.

  8. Helene 6. april 2014 at 19:54 #

    Vi mennesker gør altid noget ud fra et behov.
    Det er bare ikke sikkert vi altid er bevidste om vores behov, som får os til at gøre det vi gør.

Skriv et svar