Hvis du er usikker på dig selv.

Er du usikker på dig selv?

Velkommen i klubben. Du har noget til fælles med hundredetusindvis af andre mennesker.

Det kan du selvfølgelig ikke bruge til så meget, udover, at du ikke behøver føle dig mærkelig og alene om problemet.

Det gode er at du kan gøre noget ved det. Du kan styrke både dit selvværd og din selvtillid, og på den måde blive mere sikker på dig selv.

At være usikker er enormt slidsomt, og dræner os for både energi og humør.

Det begrænser os i at være den vi egentlig er, fordi vi hele tiden jager efter noget andet.

Ofte jagter vi bekræftelsen udefra, for at dulme den usikkerhed vi føler, og det er ikke særlig effektivt. Andre bliver nemlig enormt trætte af at skulle bekræfte os hele tiden, og dybest set, så bliver du ikke mindre usikker bare fordi, at andre giver dig ros og bekræftelse.

Så er du usikker, så skal du have fat i dig selv, og give dig selv anerkendende bekræftelser​ og masser af selvkærlighed.

Du skal også træne dig i at få bugt med din indre kritiker.​

Hvad kan du gøre ved din usikkerhed?

Du kan starte med at tage en beslutning om, at du ikke kan bruge din usikkerhed til noget, og at nu vil du tænke anderledes. For det hele handler nemlig om tanker.

Du skal til at være din egen bedste ven, tale pænt til og om dig selv.​

Alt består af tanker.

Dine tanker styrer dig, og dine følelser.

Du skal derfor starte med at justere de tanker der får dig til at føle dig usikker.

Tanker som f. eks disse:

  • Åhr nej bare det nu går godt
  • Ej, de tænker sikkert dårligt om mig, jeg tier hellere stille
  • Åh nu gik det galt igen, jeg duer da heller ikke til noget
  • Jeg burde sikkert ikke have sagt noget

Overvej lige her, hvilken følelse disse tanker giver dig.

Denne følelse kan du nu ændre på, ved at tænke en anden tanke 

Overvej nu hvad du kunne tænke i stedet for, som vil få dig til at føle dig mere sikker​.

Kunne det være nogen som eks. disse?

  • Jeg ved jeg gør mit bedste, og det er godt nok
  • De må tænke hvad de vil, det her er vigtigt for mig
  • Det lykkedes ikke, jeg prøver igen, og jeg ved jeg nok skal lære det
  • Ja, sagde det fordi jeg mente det, og det er jeg stolt af​

​- OG gentage disse tanker HVER ENESTE GANG du bliver i tvivl.

Støttende og positive tanker påvirker din hjerne, det giver dig mere tro på dig selv, og mere selvsikkerhed.

Jeg lover dig at de virker, hvis du bare bliver ved, for det du fokuserer på, det vokser.​

Hold ud.​

HOLD UD og øv dig - du kan lige så godt bruge energien på at blive mere sikker på dig selv, end at bruge den på at bebrejde dig selv, og bruge negativ energi på at være usikker.

Få et dagligt selvkærlighedsboost.

Din oase til selvomsorg.

Har du brug for et dagligt boost til mere selvkærlighed, så skriv dig op her, og modtag små kærlige input fra mig.

​OBS.

​Se også artiklen her fra Mindhelper.dk som hjælper unge tidligt, inden problemer vokser dem over hovedet: Svære følelser og tanker.

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar