Jeg hader mig selv og ryger i et sort hul

Hej Helene

Jeg er 15 år gammel. Jeg er ordblind, er blevet mobbet en del før i tiden og det fænger desværre fast i mig.

Når jeg går forbi folk på gaden er jeg bange for hvad de mon tænker om mig. Da jeg blev mobbet var det fordi jeg var tyk og ordblind, men jeg har tabt mig utolig meget, og jeg er kommet på en ordblinde-efterskole.

Problemet er:
At jeg hader mig selv utroligt meget i nogle perioder. Nogle er bedre end andre, men når jeg er nede er jeg virkelig langt nede.

sorg

Nogle gange kan jeg ikke se lyset, og har enlig bare lyst til at skubbe alle væk. Jeg har svært ved at se hvorfor folk synes jeg er smuk, og hvorfor de kan li mig.

Jeg har tænkt over længe at finde nogen der måske kan hjælpe mig, men jeg er os ufattelig dårlig til at bede om hjælp, men nu springer jeg ud i det.

Hvordan kan jeg komme til at kunne lide hvad jeg ser i spejlet, være mere ligeglad med hvad folk tænker og hvordan kan jeg lære at bede om hjælp, og snakke med folk, før jeg ryger ned i det her sorte hul som jeg af og til ender i?

Knus fra mig.



Kære dig

Hvor er det bare sejt, at du nu har taget mod til dig og bedt om hjælp og gode råd.

Dejligt at høre at du både har tabt dig og er kommet på ordblindeefterskole, for jeg er sikker på at begge dele kan hjælpe på din selvtillid.

Men selvtillid er jo ikke det samme som selvværd, og ud fra det jeg læser, så er det også dit selvværd du har problemer med.

Du nævner selv at du ønsker at kunne kigge dig i sejlet, og kunne lide hvad du ser.

Det kan du godt komme til, og du skal faktisk netop bruge spejlet til det.
Jeg ved ikke præcis hvad du tænker eller siger til dig selv, når du ser dig i spejlet nu, men jeg kan gætte på at det der kritiske og nedsættende tanker du har, siden du ikke kan lide det du ser.

Når du lige nu ikke kan forstå at nogen synes du er smuk, eller hvorfor de kan lide dig, så er det et spejl af de tanker du har om dig selv.


Du skal gøre det modsatte af det du gør nu

Du skal gøre det stik modsatte, nemlig at øve dig i at tale pænt og kærligt til dig selv, når du ser dig selv i spejlet.

Du skal tale højt med dig selv. Fortælle at du er sød og kærlig, at du har tabt dig og ser godt ud.

Det kan lyde skørt, men det er et at de rigtig effektive redskaber til at ændre situationen. Det er nemlig sådan at din hjerne og dine følelser er påvirkelige af dine tanker.

Og du bestemmer selv hvad du vil tænke. Jo mere du tænker kærligt og positivt om dig selv, jo mere vil din hjerne indstille sig på det.


Kig dig selv i spejlet hver eneste morgen, og gerne igen senere på dagen og sig til dig selv: Dig kan jeg rigtig godt lide, fordi…. Og så finder du nogle sætninger du godt kan lide ved dig selv.

F.eks. "Jeg har tabt mig, så nu ser jeg rigtig pæn ud", "Jeg er ordblind men jeg er alligevel klog nok." "Jeg er en rigtig god veninde" eller hvad du kan finde af gode sider hos dig selv.

Derudover vil jeg anbefale dig, at du hver dag foretager en handling hvor du viser dig selv at du sætter pris på dig selv. Det kan f.eks være at spise noget sundt, som du godt kan lide, eller at høre noget lækker musik som du bliver glad af at høre, eller går en tur der viser at du passer på din krop.

Jeg håber meget mit svar kan hjælpe dig lidt på vej.

De bedste hilsner

Helene

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar