De allervigtigste grunde til at mennesker ikke siger deres mening.

​Din mening er lige så vigtig som alle andres.

Du kan også lære at turde sige din - se nederst på siden hvordan.​

Det kan have store konsekvenser for dig og dit velbefindende, hvis du ikke tør sige din mening, og ikke tør tale om det der er er vigtigt for dig.

Alt for mange konflikter, misforståelser og skuffelser opstår fordi du ikke får sagt det der plager dig.

Det påvirker dit selvværd og din selvtillid, når du ikke sætter grænser, eller siger til og fra. 

vred

Hvad er det så der er svært at tale om, og hvorfor?​

Hvorfor er det så svært at sige sige mening?
Det satte jeg mig for at finde ud af​, for derved at kunne finde ud af hvor det præcis er det halter, og hvad der skal til for at ændre på det.

Den spørgeskema-undersøgelse jeg har foretaget, bygger på de disse spørgsmål: 

  1. Hvilken eller hvilke samtaler er sværest for dig at tage?
  2. Hvad er de tre vigtigste grunde til at det er så svært?
  3. Hvad er det du frygter hvis du tager samtalen?
  4. Hvad er konsekvensen hvis du ikke tager samtalen?
  5. ​Hvad skal der til for at du kan/vil tage samtalen alligevel?
  6. Hvad har du brug for at kunne/lære, for at kunne tage den "svære" samtale.

Jeg har modtaget 133 besvarelser på hver af de 6 spørgsmål. Jeg vil nu give dig en sammenfatning af den tendens, der tydeligt viser sig i de mange svar.

# Spørgsmål 1: Hvilken eller hvilke samtaler er sværest for dig?

De samtaler der er sværest at tage er:

  • ​1. Når der skal sættes grænser eller sige fra. 45% synes disse samtaler er de sværeste.
    • Eks. 
      • "Når andre af sig selv ikke er hensynsfulde. Overskrider mine grænser"
      • "Samtaler der vedrører at folk har gjort mig ked af det, skuffet eller vred"
      • "Når familiemedlemmer overtræder mine grænser"
      • "Dem hvor jeg skal sige at jeg ikke bryder mig om at bliver talt til på den måde"
      • "Den samtale hvor jeg er nød til, at afvise noget, og forklare hvorfor jeg ikke orker det"


  • 2. Når eller hvis der skal gives kritik. 25 % synes at det er det allersværeste at tale om.
    • ​Eks.
      • "Hvis nogen ikke har gjort det der var aftalt, eller forventet"
      • "At sige min ærlige mening, hvis resultatet kan blive at relationen påvirkes negativt"
      • "Når jeg skal fortælle en person, at jeg er utilfredse med det de har gjort"
      • "Hvis jeg arbejdsmæssigt skal give udtryk for noget der kunne gøres bedre af personen"
      • "Hvis det handler om værdier, fordi nogen folk tager det personligt og som kritik"

  • 3. Når det handler om konflikter eller uenighed. 12 % synes at det er det sværeste at udtrykke sin mening om.
    • Eks.
      • "Hvis der er noget jeg ikke er tilfreds med i relationen"
      • "Samtaler, hvor jeg tror vi er uenige, eller hvor jeg ikke tror vi kan nå til enighed"
      • "Når jeg vil have andre til at forstå det, jeg forstår f.eks i en konflikt"
      • "Nogle der kan føre en konflikt eller skænderi med sig."


  • ​4. Når det handler om følelser. Ca. 10 % synes at det er det allersværeste.
    • Eks.
      • ​"Samtale om følelsesemner"
      • "Når der er følelser iblandet"
      • "Om mine egne følelser og fejl"


  • 5. Parforholdet er den femte vigtigste grund til at samtaler er så svære.
    • Eks.
      • "Sex"
      • "Samtaler med min mand, om os og hvordan vi har det sammen"
      • "Min kæreste - at skulle tale om vores forhold"

Derudover gives følgende svar på hvornår det er sværest at sige sin mening - disse udgør de sidste % af svarerne.

Familien, samtaler med bank og offentlige myndigheder, snak om døden, kriser, og samtaler om mig selv.

# Spørgsmål 2: Hvad er de 3 vigtigste grunde til at det er så svært at sige din mening?

Her gives bl.a følgende begrundelser som er de hyppigste der er givet:

1. Jeg er bange for at såre andre (Dette er den allervigtigste grund der gives i undersøgelsen)

2. Bange for at de afviser mig og forlader mig

3. Bange for deres reaktion og hvis de bliver vrede eller sure

4. Jeg kan blive usikker på om det bare er mig det er noget galt med​

5. Jeg føler mig svag​ og ynkelig

6. Jeg er bange for konflikten​

7. Bange for at jeg bliver opfattet forkert​

8. Jeg begynder at tude, og at jeg ikke får sagt det jeg vil

9. Vil ikke skuffe folk

10. At miste

11. At blive til grin​ og latterliggjort

12. Jeg har svært ved selv at mærke mine grænser​

13. ​Tænker for meget over, hvad den anden tænker

# Spørgsmål 3: Hvad er det du frygter ved at tage samtalen?

Eksempler på begrundelser:

Den allerstørste grund, som de fleste giver er: Afvisning, at miste,​ og blive forladt.

Andre eks.:​

  • At en person ikke kan lide mig mere
  • Afvisning og at blive alene
  • At jeg blir stående tilbage med skyld, skam og en følelse av at det er mig det er noget galt med. Og at jeg i sidste ende kommer til at hade mig selv mere.
  • Jeg vil nødig være grænseoverskridende.
  • At jeg bliver misforstået
  • At den anden bliver vred, ked af det eller skuffet
  • At de helt tvære mig ud, da ser svagheden.
  • ​At jeg skal forsvare og undskylde, at jeg føler, at de overskrider mine grænser
  • At jeg får følelsen af at jeg ikke selv er god nok
  • At de synes jeg er svag
  • Mobning, blive gjort nar af.

# Spørgsmål 4:​ Hvad er konsekvensen hvis du ikke tager den samtale.

Der er rigtig mange konsekvenser. 

  • ​Knude i maven
  • Ja, så bliver det indeni som vrede
  • Jeg lider indeni
  • Negativiteten og den dårlige energi hober sig op i mig
  • Jeg fortsætter mit pleasergen
  • Jeg kan ikke være mit glade jeg, og mister energien
  • Ja så tror de jo at de kan fortsætte som før
  • Fysiske smerter, og at jeg ikke er tro imod mig selv
  • Det bliver sværere og sværere at få sagt hvad jeg mener

# Spørgsmål 5: Hvad skal der til for at du kan/vil tage samtalen alligevel?

​MOD er det svar som de flest svarer der skal til, for at kunne sige sin mening.

Derudover bl.a:

  • ​At jeg kan holde fast i følelsen at jeg også godt må fylde og have en mening.
  • ​At jeg har gennemtænkt situationen ordentligt (selv om jeg jo alligevel aldrig kan forudse alt ...) og at jeg får sagt tingene på en assertiv måde
  • At jeg gør mig det klart, at det er den eneste måde, jeg kan få det bedre selv
  • Mod og hjælp til konflikthåndtering
  • Bedre selvværd. Mod og at tro på mig selv.
  • At jeg får opbygget selvtillid til, at jeg er god nok, selvom jeg synes noget andet, end den anden.


mod

# Spørgsmål 6: Hvad har du brug for at kunne/lære for at kunne tage den "svære" samtale​?

  • Ikke være så bange for konflikter og mindre selvkritisk
  • Selvværd og indre styrke og være mindre doven
  • At stole på mine evner og lære de værktøjer at kende der kan hjælpe mig til at formulere mine følelser i de svære samtaler.
  • At tage imod værdsættelse og værdsætte mig selv
  • At få taget problemerne - mens de er små i stedet for at overse indtil de ikke er til at komme udenom for mig
  • At rumme andres vrede, at være uenige, at være ligeglad med hvad andre tænker om mig
  • Sige til og fra. Tro på mig selv.
  • At bruge girafsprog
  • Ja! at jeg ikke kan bruge dårlig samvittighed til noget og at jeg må tænke på mig selv, først for at være noget for andre
  • Ja jeg skal lære at håndtere konflikter
  • Jeg skal slappe lidt af, stole mere på mig selv og den anden - og især ikke være bange for svaret, men tage det konstruktivt i stedet for som en kritik af mig.
  • Jeg tænker at jeg skal højne mit selvværd. I bund og grund handler det måske om, at et ikke engang selv er sikker på, at det er ok at føle som jeg gør... og så kan andre vel heller ikke synes det er ok.

​Dette er bare et lille uddrag....

Og det er ALTSAMMEN muligt at lære.

​Kan du genkende noget hos dig selv, når du har en mening om noget, og ikke tør sige det?

Det behøver ikke fortsætte sådan. Du kan godt lære at turde sige din mening, og tage de samtaler du lige nu synes er svære.

Det allervigtigste du kan gøre er, at give dig selv lov til at have en mening, stole på at det er OK at føle, mene og tænke det du gør.

Dernæst: Når du vil tage snakken, så forbered dig, og "bliv på egen banehalvdel".

Tal ud fra dig selv, som f.eks. Jeg føler, jeg tænker, jeg synes.

Undgå: sætninger som: "Du er for meget", "du kan ikke være bekendt", "du er for..." osv., for ellers bliver det et angreb på den anden, og derved er risikoen for afvisning og konflikt meget større.​

At sige sin mening handler overvejende om 2 ting: 

1. Alt det der foregår inde i dig: dine overbevisninger, dit selvværd og din selvtillid

2. Selve kommunikationen, altså det der kommer ud af munde på dig, og dit kropssprog.​

Få hele opskriften her:

Du kan her få hele opskriften på "Den svære samtale": 

Se min video om at tage den svære og vanskelige samtale: KLIK HER​

Vil du vide mere?

Du kan også tage dette Onlinekursus:

Sig hvad du mener, med indre ro og sikkerhed - og få meget bedre samtaler i hverdagen.

Er det selvværdet der driller dig?

​Hvis det er dit selvværd og din selvtillid der står i vejen for, at du tør sige din mening, så vil jeg anbefale dig dette kursus:

Hensynskuren - styrk dit selvværd og kurer din hensynsbetændelse.​

sig din mening

Jeg siger et stort tak til alle jer der med jeres ærlighed har gjort det muligt at lave denne undersøgelse.

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar