sætte grænser

Kære Dorte

Du skrev til mig og fortalte, at du virkelig lider under, at du i din hverdag ikke kan sætte grænser overfor andre.

Du skal vide, at du ikke er alene med den udfordring, selvom du måske ofte kan føle det.

 

Allerførst kan jeg fortælle dig, at din historie rørte mig meget, og at jeg ved præcis, hvordan det er. Jeg har nemlig selv engang været hende, der ikke kunne sige fra eller sætte en grænse.

Dernæst så er det et problem, som jeg dagligt møder. Det hjælper selvfølgelig ikke dig, men jeg siger det alligevel, for det hjalp mig, da jeg fandt ud af, at der ikke var noget galt med mig, og at andre også havde det sådan.
Ofte havde jeg følt mig forkert, men den følelse blev også taget fra mig, da jeg fandt ud af, at mange mennesker slås med udfordringen.

 

At sætte grænser handler om, at du skal værdsætte dig selv – ja, jeg ved det lyder lettere, end det er. Men husk, at ingen mennesker har besteget et højt bjerg på èn dag, så vær tålmodig, og øv dig.
Du skal lære at turde give udtryk for, hvad du mener, samt hvad du vil, og hvad du ikke vil.

 

Og lige præcis det med at værdsætte dig selv, eller rettere; at du ikke værdsætter dig selv, kan være grunden til, at du også oplever, at det er svært at sætte grænser overfor andre. Det skyldes i bund og grund også, at du ikke respekterer dig selv højt nok.

Jeg tror på, at hvis du følte dig mere værd, end du gør nu, så ville du også respektere dig selv mere. Og når du respekterer dig selv mere, så er det meget lettere at sætte grænser, når du oplever, at andre overskrider dem, eller når du ikke føler dig respekteret eller hørt.

 

Lov mig, at du ikke giver op, for det fortjener du ikke. Det ER muligt at lære at sætte grænser og værdsætte sig selv.
Det ved jeg nu af egen erfaring og fra andre, som jeg har hjulpet til at kunne.

 

Det kan godt være, at du har læst en masse bøger og artikler om det, uden at du er kommet videre, men tro mig, der findes en løsning.

Tænk, hvis DU en dag stille og roligt kan sige sådan her: “Det er OK, at du mener det, du gør, men jeg mener faktisk noget andet, og jeg har brug for, at min mening om, hvad jeg vil være med til, også bliver respekteret.”

 

Eller hvis du ganske enkelt kan sige: “Nej tak, det vil jeg ikke” eller “Jeg kan mærke, at vi lige nu ikke kommer videre, så jeg vil gerne stoppe her.”

Tænk engang!

 

sætte grænser

 

 

Jeg synes selv, det har været en kæmpe gave at lære det. Og jeg vil virkelig ønske for dig, at du også vil give dig selv denne gave.

Jeg ved også, at når du først begynder at gøre det, så vil du ikke alene opleve mere selvrespekt, du vil også opleve, at andre får mere respekt for dig.

 

“Uha,” tænker du måske nu – det lyder som en kæmpe mundfuld, og måske får du ondt i maven, og frygttanker, om hvad der kan ske. Så derfor vil jeg anbefale dig at starte med små babyskridt. Start med at overveje og arbejde med dine overbevisninger og tanker. For det er dine nuværende overbevisninger og tanker der står i vejen.

 

Næste gang nogen overskrider dine grænser, og du ikke får sagt fra, så overvej bagefter: 

Hvad ville jeg gerne have sagt og vigtigere endnu: Hvad ville det give mig at sige det?

Hvad ville det betyde for mig, hvis jeg kunne?

 

Overvej også: Hvad er det allerværste, der kunne ske, hvis jeg sagde, hvad jeg mente?

 

Ja, den anden kan blive skuffet, såret eller endda vred.

Men ved du hvad?

 

Det må den anden gerne blive, og den anden skal derefter tage ansvar for sine egne følelser – ligesom du skal tage ansvar for dine. Du kan og skal ikke være ansvarlig for andres følelser. Det skal de selv.

 

Når du tager ansvaret for DIG og dine følelser, så er der heller ikke nogen, der kan få dig til at føle noget, du ikke vil føle. Og du kan og skal heller ikke bebrejde den anden for, at du føler, som du gør. Vores følelser er individuelle og skabes ud fra de tanker og overbevisninger, vi har – giver det mening?

 

Kunne du tænke dig at få mig til at lære dig det, som jeg selv har lært; nemlig at værdsætte mig selv og at kunne sætte grænser?

 

Så er jeg så klar til at tage dig i hånden og hjælpe dig.

Det starter med, at du tager fat i mig, så vi kan få en snak om, hvordan det foregår.

 

Helene Rosendahl Hillersdal

 

 

 

 

 

 

Mange tanker og kærlige hilsner

Helene

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.