Brok på arbejdspladsen

Brok på arbejdspladsen – stop det.

Har du fået nok?

Du kan være den der tager det første skridt, og hvor kan det bare være svært, hvis det er massiv brokkeri der florerer.

Der kan være mange grunde til, at der opstår brok på arbejdspladsen.

Alle gør det nok ind imellem og utilfredshed skal selvfølgelig frem i lyset.

Det er bare med brok, lige som en virus, det forplanter og formerer sig ud i alle kroge.

Skal I utilfredsheden til livs, så bør det være på en kontruktiv måde.

Hvor kommer brok fra?

  • konflikter med kolleger, ledere, eller kunder
  • stressende arbejdsforhold
  • magtesløshed
  • negativt syn på sit arbejdsliv
  • forskelsbehandling
  • frygt for fyringer
  • for lav normering
  • omstruktureringer
  • manglende faglige kompetencer

Disse er bare nogle grunde grunde til brokkeri, utilfredshed, og nedsat arbejdsglæde.

Der bør konstant sættes ind for at forbedre arbejdsmiljøet – helt sikkert. Det er hamrende vigtigt.

Det sker bare desværre ikke altid, og det fører til brok, brok og endnu mere brok  – for det spreder sig hastigt.

 

7 grunde til at brok på arbejdspladsen skal stoppes:

★ Det dræber din arbejdsglæde

Det hele bliver trist og gråt. Humøret kommer på nulpunktet og der er større risiko for konflikter. Det medfører også brok over hinanden, og dermed manglende anerkendelse. Manglende anerkendelse fører til lavt selvværd og mindre selvtillid.

★ Det bliver en dårlig vane

Det går lynhurtigt med at falde ind i den brokkende talemåde.

★ Det skræmmer nye medarbejdere væk

Nye medarbejdere bliver lynhurtigt smittet med brok, og hvis de passer godt på sig selv, så er de hurtigt væk igen, og på vej videre til næste job, hvor tonen er mere konstruktiv og positiv.

★ Det nedsætter kvaliteten og arbejdsmoralen

Du yder ikke det bedste du kan, når du er drænet for energi og arbejdsglæde.

★ Det nedsætter din og kollegernes effektivitet

Tid er penge, og brok tager tid.

★ Det øger jeres risiko for flere sygedage

Undersøgelser peger på, at dårligt fysisk og psykisk arbejdsmiljø medfører flere sygedage, blandt medarbejdere.

★ Det dræber din og dine kollegers kreativitet

Det er svært at få nye ideer til gode løsninger, når der hele tiden fokuseres på det negative.

★ Det påvirker dit privatliv negativt

Det er ikke altid nemt at adskille privatliv og arbejdsliv. Er der brokkeri, som har du måske en tendens til at lade det komme ud, når du kommer hjem.

 

 

Brok virus

Hvordan stopper du brok på arbejdspladsen?

  • Taler om det
  • Tager det på dagsorden til gruppe/team og personalemøder
  • Konfronterer brokkerne med, at det gør noget ved dig at skulle høre på det
  • Får hjælp af din arbejdsmiljørepræsentant eller leder
  • Anerkend problemet, og se hvad du kan være med til at ændre.
  • Undgå at blive medløber, og bukke under for gruppepres, når andre brokker sig. Sig fra med det samme – omformuler evt. brokket til noget positivt.
  • Find hver dag en ting som er en succes eller noget positivt, du har oplevet på din arbejdsplads og sig det højt
  • Gør selv det modsatte af at brokke – det smitter nemlig også – så du kan være med til at vende den dårlige tone
  • Hyrer en udefra til at hjælpe med at stoppe brok og bryde mønsteret.
  • Afholder kurset: Få det sagt – på den gode måde

 

Har I udfordringer på din arbejdsplads?

 

 

Forebyg og håndter konflikter