Din MUS samtale kan være spild af tid.

Du kan dog selv gøre meget, for at undgå det.

Det handler om din forberedelse, og din kommunikation under selve samtalen.

Mus samtale også kaldet Medarbejderudviklingssamtale, afholdes på de fleste arbejdspladser i dag.

Mus samtale

 

Til en MUS samtale, har du mulighed for, at drøfte:

  • din trivsel på arbejdspladsen
  • din faglige og personlige udvikling
  • dine kompetencer, i forhold til de arbejdsopgaver du har. Hvordan dine kompetencer, bliver udnyttet, og om der er nye kompetencer du har brug for at tilegne dig.
  • mål for den kommende periode

 

Mange medarbejdere har dog desværre ikke ret meget positivt at sige om disse samtaler, og synes de er spild af tid og energi.

Nogle fordi samtalerne, kun holdes èn gang om året, og at der sker ændringer i jobbet, så hurtigt i denne tid.

Andre oplever, at det der tales om ikke får nogen reel betydning, i det daglige arbejde bagefter.

Nogle er bange for at være ærlige, og tør ikke sige deres mening.

Andre oplever at de får en sludder for en sladder.

Hvis du bliver inviteret til en MUS samtale, på dit job, så kan du godt gøre noget selv, for at få et godt udbytte, og undgå at blive skuffet.

Det er vigtigt at du er rigtig godt forberedt, og er så ærlig, tydelig og konkret som muligt – for at undgå misforståelser, og et manglende resultat af samtalen.

 

Sådan forbereder du dig:

På flere arbejdspladser uddeles et skema, som skal udfyldes inden samtalen. Skemaet danner udgangspunkt for indholdet, i samtalen.

Har du fået et skema, så udfyld det, og overvej derudover, om det er dækkende for det du synes der er vigtigt, at få talt om.

 

Uanset om du har et færdigt skema eller ej, så vil de fleste samtaler have tre overordnede punkter:

1. Fortid

Du vil ganske sikkert blive spurgt om, hvordan du har haft det i den periode der er gået, siden du startede i stillingen, eller siden sidste samtale – så den del vil være bagudrettet. Her kan din leder have noget feedback til dig.

2. Nutid

Hvordan ser du din situation lige nu.

3. Fremtid

Samtalen skal slutte med at I får aftalt en plan.

Hvad skal der ske, i den kommende tid. Skal du have nye opgaver, flytte afdeling, have uddannelse eller kurser osv.

 

Ideer

Så forbered dig på disse tre ovenstående områder.

Jo bedre forberedt du er, jo mere vil du få ud af samtalen.

Overvej disse spørgsmål:

  • Hvordan er det gået med det I aftalte, ved den sidste samtale?
  • Hvilke opgaver har du varetaget i det sidste år? Lav gerne en liste.
  • Hvor godt vil du selv mene, at du har løst dem?
  • På en skala fra 0 – 10, hvor tilfreds har du været med de opgaver? Sæt et tal ud for hver opgave du har oplistet.
  • Hvad skal der til for at du bliver tilfreds til 10?
  • Hvad tænker du om arbejdsmiljøet (det fysiske og det psykiske)?
  • Hvordan synes du samarbejdet fungerer med dine kolleger og din leder? Hvad kan du anerkende dem for
  • Hvad kan blive bedre?
  • Hvilke opgaver kunne du tænke dig at løse på en anden måde, eller slippe for?
  • Hvilke opgaver vil du gerne have i stedet for? Hvordan kan det blive til virkelighed – hvad er dit forslag?
  • Oplever du at dine ressourcer bliver udnyttet i jobbet? Hvis nej – hvilke bliver ikke udnyttet, og hvad har du af ændringsforslag?
  • Har du de kompetencer der skal til, for at løse dine opgaver? Hvis ikke, så overvej hvilke kompetencer du mangler, og hvordan du kan opnå dem.
  • Hvilke kurser mener du at have brug for? Hvor kan du tage disse kurser, og hvad koster de?
  • Hvordan ser du det kommende år? Hvad kan du gøre, og hvad vil du bede din leder gøre?

 Vær så konkret som muligt i dine svar, så du ved præcis hvad du vil sige under samtalen.

Selve samtalen:

Når du er godt forberedt, så er det bare at sikre, at du får sagt det du har besluttet dig for.

Samtalen bør foregå som en ligeværdig dialog, imellem dig og din leder. Ligeværdigt bliver det, når I begge lytter til det I hver især har at sige, og svarer respektfuldt på det I bliver spurgt om.

Bliver du afbrudt, så gentag stille og roligt din sætning, indtil du er sikker på at du er blevet hørt.

Svar så konkret du kan, på det du bliver spurgt om. Fortsæt så med at spørge, om det du gerne vil vide. Bed om at få uddybet det, din leder siger, hvis der er noget der kan misforstås, eller ikke er konkret og klart nok.

 

mus samtale

OBS:

Er der noget du især synes er “en varm kartoffel”, og som vil være svært at tale om, så se og hør lige mit onlineindlæg: “Sådan klarer du en vanskelig samtale”, og få nogle tip der, til hvordan du får sagt, det svære.

Vigtigt:

Gå ikke i forsvar, hvis du føler dig kritiseret. Spørg i stedet ind, til det der bliver sagt, og bed om at din leder bliver meget specifik og konkret.

Når du fremfører ønsker, eller kritik, så bliv på egen banehalvdel, og sig hvad du selv synes, og mener – undgå at angribe.

Inden I slutter mødet, så sørg for at der er lavet helt klare aftaler, og skriv dem gerne ned. Aftal evt. hvem der nu gør hvad, og især hvornår der skal følges op, på det I har aftalt. Det sidste her, er det der skal gøre, at du ikke oplever at samtalen har været spild af tid.

 

Efter din Mus samtale:

Nu er det tid til at sikre, at der bliver fulgt op, på det I har drøftet og aftalt, under selve samtalen. Noter i din kalender hvis der er deadlines, og/eller opfølgende møder.

Hold både dig selv og din leder op på aftalerne, så kan du se frem til den næste MUS samtale, som noget konstruktivt og udviklende.

 

Har du brug for mere støtte til at forberede din MUS samtale, så book mig for en eller flere coachingsamtaler.

Læs mere om Coaching her.

Læs også disse artikler:

Tag på job, med mere selvtillid

Lær at tackle kritik.

Medarbejdere tør ikke sige fra – på arbejdspladsen.

og

Test din arbejdsglæde, ganske gratis her.

Er du leder, og skal afholde MUS samtale, så få nogle tip HER

 

Rigtig held og lykke med din næste MUS samtale.

 

Du er velkommen til en gratis afklarende samtale, hvis du vil være sikker på om det er mig du skal bruge.

Mus samtale

2 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.