Frygter for at jeg vil miste min kæreste – da jeg ikke føler mig god nok.

Hej Helene

Jeg frygter meget for at miste min kæreste. Jeg føler mig ikke god nok, som den jeg er, hvis ikke min kæreste kan bekræfte og anerkende mig.

Det medfører, at jeg bliver jaloux, når min kæreste giver dette til andre, men har svært ved at give det til mig. Det forstærker frygten for at miste, og ikke være god nok.
Det er en ond spiral jeg kommer ind. Hvordan bremser jeg det bedst muligt?

Med venlig hilsen
Hende der frygter

Kære du der frygter.

Frygt er noget der dræner os mennesker rigtig meget, og især frygten for at miste mennesker vi holder af.
Der er desværre aldrig nogen garanti her i livet, for ikke at miste dem vi holder af.

Så følelsen af frygt er derfor vigtig at kunne håndtere.

Jeg mener det er rigtig vigtigt at anerkende og bekræfte hinanden i et forhold, og det skal være gensidigt.
Behov for tryghed og anerkendelse, er et grundlæggende behov hos os mennesker.
Et godt og ligeværdigt forhold bør dog IKKE bygge på, at det er nødvendigt HELE tiden at blive bekræftet af den anden.

Hvis du hele tiden KUN kan have det godt, hvis du får bekræftelse og anderkendelse fra din kæreste, så er det ikke positivt for forholdet.
Du bliver afhængig, og ja dermed er frygten for at miste jo endnu større, for hvad vil du så være uden ham.

Det allervigtigste er, at du også selv bliver i stand til at anerkende og bekræfte dig selv, således at du føler, og ved at du allerede er god nok.

Hvis vores selvværd ikke er højt, og vi ikke føler os gode nok – så er det næsten lige meget hvor meget andre roser og bekræfter os, for så vil vores inderste overbevisninger om os selv, tage magten, og vi vil dybest set ikke tro på det den anden siger, og ikke føle vi helt fortjener det.

Jeg tænker på, om du er i stand til at modtage det han giver dig, og om det han giver dig reelt gør at du føler dig god nok?
Jeg tror det ikke, for så ville du nok ikke have brug for det hele tiden.

 

Frygter

Frygter at miste kæreste.

Du har flere muligheder:

Det allervigtigste er at du øger dit selvværd og din selvtillid:
Du skal stoppe med at kritisere dig selv.
Du skal lære, at bekræfte og anerkende dig selv.

Det kan du gøre på forskellige måder, og dermed få stoppet den onde spiral du er på vej ind i.

A

Du skal lære at tale pænt om og til dig selv.
Det starter med din bevidsthed:
Bliv opmærksom på, hvordan du taler til og om dig selv nu, og hvilke tanker du har om dig selv.
Er det sætninger som f.eks: Jeg er ikke pæn nok, jeg er ikke god nok, jeg er ikke så meget værd, han vil heller de andre end mig osv.?

Hvis du kan genkende dem, eller komme i tanke om dine egne, så sørg for at omformulere dem til noget positiv i stedet:
Jeg er god nok, jeg er noget værd, jeg er værd at elske, jeg fortjener det bedste osv.

Disse positive bekræftelser skal du gentage for dig selv hver dag, mange gange om dagen (også selvom du på nuværende tidspunkt måske ikke tror på dem).

Det er din hjerne der, på baggrund at din opvækst og andre påvirkninger, har fået den vane at tænke de negative tanker om dig selv – du skal omprogrammere dine tanker, for hjernen tror på det du fortæller den.

Når du gør de nye tanker til en vane, så vil du føle og tænke mere positivt om dig selv.

Frygt ikke længere.

B

Dine overbevisninger skal blive til virkelighed.

Det er ikke nok, bare at sige disse positive sætninger, de skal også integreres bevidst hos dig, og udføres i praksis.

Det gør du ved hjælp af refleksioner over det du nu går og “fortæller dig selv”.

Eks. hvis du har tanken: jeg er ikke god nok, så spørg dig selv:

  • Hvad er det helt præcis der gør, at du ikke synes du er god nok – i dine egne øjne?
  • Hvad skal der til for at du føler dig god nok?
  • Hvad skal du helt konkret gøre, eller hvordan skal du helt specifikt være for at du synes du er god nok?

Hvis svaret så eks. er: “Jeg skal være bedre til at sige hvad jeg mener” – så er det det, du skal i gang med at lære.

Så først bevidstheden, og så viden om hvad du skal gøre, og dernæst udføre det i praksis.

På denne måde er du i gang med en opadgående spiral, der på sigt vil styrke din tro på at du er god nok.

Jeg håber du med mine forslag, kan stande den onde spiral, og på sigt finde ud af, at du ikke behøver frygte hele tiden.

Lige nu er dig der skal lære at bekræfte og anerkende dig selv 🙂

 

De kærligste hilsner

Helene

PS.

Du vil også kunne have glæde af onlinekurset: Tag magten over din indre kritiker.

Derudover vil jeg anbefale dig artiklen: Jalousi i dit forhold – slip af med den nu.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.