Giv din Teenager styrke og mere selvværd.

Der er grund til at være opmærksom på, hvordan din teenager har det.

Der er flere ting du kan gøre, hvis du oplever at den unge har det svært og har brug for mere selvværd.

Teenager

 

Oplever du at din teenager:

  • sover mere end hun/han plejer?
  • ikke er så aktiv derhjemme, som du kunne ønske?
  • at du ikke får så meget at vide om hvad hun/han foretager sig, som du fik tidligere?
  • vil diskutere alting, eller modsat, ikke gider tale med dig?
  • udtrykker manglende tro på sig selv?

Selvom du river dig i håret og tænker:

“Hvad har vi dog gjort?”, “Mit stakkels lille barn”,  eller hvis du visse stunder får lyst til, at sætte et stort skilt i vinduet:

Syrke til din teenager

så skal du lige vide: Det er HELT NORMALT for en teenager.

Hvornår er det ikke normalt?

Antallet af sårbare unge stiger.

Psykiatrifondens undersøgelser viser, at mange unge i uddannelsessystemet har rigtig store udfordringer.

De beskriver at disse udfordringer består i, både sociale og psykiske problemer.

I en rapport skriver Psykiatrifonden:

“10-15 procent af en ungdomsårgang mistrives og oplever trivselsproblemer i sådan en grad, at der kan tales om egentlige psykiske problemer.”

Så ritig mange unge har brug for mere selvværd.

Hvordan har din teenager det?

 

Teenager

 

Der er lavet masser af forskning og interviews, der kan give et fingerpeg om hvordan det er at være teenager.

Teenageårene er en udfordring fysisk, psykisk og socialt, og du kan sikkert selv huske det.

Den unge kan indimellem være usikker på hvem hun/han egentlig er, hvad hun/han egentlig vil, og hvad hun/han skal blive til – en skønne dag.

En teenager  bruger ofte energi på:

  • at “måle” sig med andre
  • at være populær nok, blandt de andre unge.
  • om de andre nu kan lide hende/ham.
  • at gøre det de andre forventer (eller som du tror de forventer.)
  • hvorfor hendes/hans forældre ikke forstår hende/ham.
  • er jeg for tyk eller tynd?
  • jeg er ikke så god eller klog som de andre.

Dette er også helt normalt.

 

DETTE skal du holde et godt øje med:

Hvis din teenager:

  • Isolerer sig fra venner eller veninder.
  • Bliver ekstremt kropsfikseret.
  • Skærer i sig selv.
  • Er voldsomt udadreagerende.
  • Er konstant trist.
  • Virker uklar (alkohol, stoffer)
  • Ikke passer sin skole eller uddannelse.
  • Aldrig deltager i familiens måltider.

Disse symptomer må du ikke lukke øjnene for. De er/kan være tegn på mistrivsel, eller måske en psykisk lidelse.

Hvad kan DU gøre som forældre?

Teenager

Du kan sagtens hjælpe din teenager, til mere selvværd og selvtillid, uanset om det du oplever er normalt, eller er symptomer på at der virkelig er problemer.

Det er påvist af hjerneforskere, at rollen som forældre langt fra er slut selvom den unge kommer i puberteten.

Hjernen er stadig i kraftig udvikling, og du har en stor og vigtig rolle, helt frem til voksenlivet. Hjernen udvikles helt frem til det 25.år.

  • Uanset om du har mest lyst til at skælde ud, over noget din teenager har gjort eller ikke gjort, så skal hun/han altid vide at hun/han er elsket.
  • Du bør støtte den unge de dage hvor hun/han føler at hele verden er imod og alt føles forkert.
  • Og juble med den unge, alle de dage, hvor hun/han kan klare hele verden, og udtrykker mere end tilfredshed med sig selv.
  • Respekter den unges grænser.
  • Du skal turde konfrontere den unge med dine observationer, og ikke være berøringsangst. Sig hvad du ser og hører, og spørg, spørg, spørg….
  • Lytte og være næreværende, når din teenager (endelig) gerne vil tale.
  • Det er vigtigt at anerkende den unges egne oplevelser, og tolkninger af situationen.
  • Det har rigtig stor betydning, at du er positivt nysgerrig og viser interesse for det den unge fortæller, også selv om du har hørt det (mange gange) før.
  • Vær objektiv og konkret, når du konfronterer den unge med hvad DU ser som et problem. Ikke sådan: “Årh hvor er du bare blevet doven” eller “Skal du altid surmule når vi sidder og spiser?” Hellere sådan: “Når jeg kalder på dig om morgenen, står du først op 3. gang jeg kalder, hvordan kan det være?” eller “Jeg har slet ikke set et smil, imens vi har siddet og spist. Har du lyst til at tale om det?”
  • OBS: Oplever du symptomer på mistrivsel, eller er bekymret for om din teenager kan have en psykisk lidelse, SÅ SØG RÅD og HJÆLP!!!

 

Hvad kan du mere gøre?

 

Lad din teenager læse:

Giv din teenager bogen: Teenpower af Pia Beck Rydal

 

Teenager

Vil du dele dine egne erfaringer og/eller DINE udfordringer, med din teenager? Så skriv gerne en kommentar nedenfor.

4 replies
  1. Maibrit
    Maibrit says:

    Hej
    Den vil jeg glæde mig til at læse, og bede min søn om at høre på nota, da han er ordblind.
    Jeg kan se at bogen er på nota.dk

  2. Lene
    Lene says:

    Hej Helene

    Findes Teenpower som bog? Jeg kan ikke få min teenager til at læse den. Måske hvis den lå på youtube…. 😀

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.