Trigger

Bliv bevidst om det der “trigger” dig.

Marie bookede en coachingsamtale, og skrev i mailen hvorfor:

“Jeg gjorde det igen!

Det sker  bl.a på mit arbejde, når vi er til personalemøde, og især når et bestemt emne kommer på dagsorden: fordeling af ferie!  Så kan jeg mærke irritationen over den måde fordelingen foregår på, og hvordan det trigger mig. Jeg kommer til at lyde som et brokkehoved, når jeg siger, at jeg vil foreslå en anden fremgangsmåde. 

Trigger

Det sker også ind imellem derhjemme, når jeg trode min mand og jeg havde en aftale, og han så kommer og siger at han skal noget andet.

Jeg er ikke selv tilfreds med denne måde jeg reagerer på, men jeg ved ikke hvordan jeg skal ændre det.

Jeg kan ikke lide mig selv når jeg brokker mig. Andre gange kan jeg godt finde ud af at sige tingene ordentligt. Jeg har brug for hjælp til at tøjle mit brokkeri, når noget trigger mig, og få sagt det jeg jeg gerne vil, på en måde  så jeg ikke går og ærgrer mig, og slår mig selv i hovedet bagefter. .”

Når noget trigger os, og vi reagerer pr. automatik.

Vi mennesker har ofte en tendens til at reagere pr. automatik, med mindre vi helt bevidst har besluttet at gøre noget andet, og når vi præcis ved hvad det er vi vil sige, og gøre i situationen.

Noget trigger os, og sommetider, ved vi næsten på forhånd at situationerne vil gentage sig. Alligevel, kan det være vi ikke får sagt fra, eller ikke giver vores mening til kende, på en hensigtsmæssig måde.

Det kan også være vi igen kommer til at skælde ud, og bagefter ærgrer os over, at vi dog ikke bare kunne lade være med at ryge i flint.

Marie arbejdede i coachingen med at finde ud af, hvad det helt præcist var for nogle overbevisninger, der gjorde at hun blev trigget, og som fik hende til at føle det hun gjorde.

Det vigtige for Marie er, at hun i situationen hvor noget trigger hende, kan reagere på en måde, hun selv er tilfreds med.

Marie arbejdede derfor med de overbevisninger, der satte hendes trigger i gang, og fandt herefter frem til nogle nye overbevisninger og tanker, som kunne gøre at hun i situationerne, kunne reagere på en mere hensigtsmæssig måde.

Bliv opmærksom på din egen adfærd, og hvad der trigger dig.

 

 

Er du tilfreds med dine egne reaktioner og svar, eller kunne du tænke dig at sige/gøre noget andet? Kig på følgende spørgsmål og overvej hvert enkelt.

Spørg dig selv: “Hvordan reagerer jeg, når…”

På arbejdspladsen:

  1. Jeg synes jeg har en god ide, men bliver overhørt?
  2. Jeg bliver bedt om at ændre på min fridag, netop som jeg havde glædet mig til at holde fri uden at skulle noget bestemt?
  3. Jeg ønsker anerkendelse, fordi jeg har ydet en ekstra arbejdsindsats?
  4. Jeg har lavet en fejl?
  5. Jeg gerne vil på kursus, men ikke får et svar fra min leder i tide til at kunne nå ansøgningsfristen?
  6. Jeg synes, at arbejdsopgaverne bliver uretfærdigt fordelt, og oplever at der tages mere hensyn til mine kollegers ønsker
  7. Nogen giver mig en kompliment eller roser mit arbejde?
  8. Jeg mener at have lavet en klar aftale med en kollega, men kollegaen gør ikke det vi har aftalt?

Blandt fremmede:

  1. Nogen ringer, og vil sælge mig en vare, jeg ikke ønsker?
  2. Jeg har ventet enormt længe i en kø, og nogle[en] maser sig ind foran mig?
  3. En ekspedient har været meget hjælpsom, men jeg alligevel ikke ønsker at købe varerne?
  4. Nogen giver sig til at ryge, og jeg bevidst har sat mig, hvor der er røgfrit?
  5. Lægen ikke giver mig ordentligt svar på det, jeg spørger om?

Blandt venner og familie:

  1. Samtaleemnet ved en sammenkomst gør mig utilpas?
  2. Når jeg konstant bliver mindet om de dumheder jeg gjorde som barn?
  3. En veninde vil låne penge, og jeg har mest lyst til at sige nej?
  4. Jeg bliver ked af det, fordi nogen gør grin med noget, jeg værdsætter?
  5. Min partner ikke vil hjælpe med det huslige, selvom jeg har gjort mere end min del?
  6.  Når jeg inviterer til middag, og de siger “nej tak”, selvom de ikke skal noget andet?
  7. Jeg ikke synes, mit barn skal have mere i lommepenge, men han/hun bliver ved med at plage?

Overvej nu:

  1. Er der et mønster i dine svar?

  2. Hvor har du dine største udfordringer? Arbejdspladsen, blandt fremmede, blandt venner og familie?

  3. Er det noget helt andet der trigger dig?

  4. Hvad kunne du evt. have brug for at ændre på, og i hvilke situationer?

  5. Øv dig i at sætte dig selv på PAUSE, når du mærker at noget trigger dig – det kan hjælpe dig til at styre din reaktion, så du kan sige det du gerne vil, på den måde du gerne vil.

 

Har du et ønske om at ændre noget?

Det kan sagtens lade sig gøre, også for dig.

Kontakt mig her hvis du også vil have min personlige støtte, ved hjælp af coaching.

 

button-21

 

 

 

1 svar
  1. Christina
    Christina says:

    På mit job har jeg et helt klart mønster med at brokke mig en smule, når der er noget, jeg er utilfreds med (ikke højlydt, men dog bestemt, så jeg samtidig kan gøre mig håb om at blive taget alvorligt).

    Når jeg så har brokket mig, så bliver jeg nærmest undskyldende bagefter – og helt ærligt!

    Det er da endnu sværere at tage alvorligt;)

    Jeg forsøger altid at glatte ud bagefter og det er jo lidt noget pjat. Hvis altså det er berettiget brok i hvert fald:)

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.