Mange medarbejdere siger ikke fra, overfor deres leder.

Frygten for at sige fra, på jobbet og overfor din leder, medfører nedsat trivsel, og kan føre til fejl i udførelsen af dine arbejdsopgaver, sygedage, stress samt dalene effektivitet.

Tør du heller ikke sige fra?  – så er du ikke alene.

En spørgeskema-undersøgelse jeg har foretaget, blandt mere end hundrede personer, viser nemlig at:

 

Mange kæmper dagligt med denne udfordring.

“Kæmper dagligt med at sige fra omkring overarbejde, og stressende arbejdsdag.”

“Jeg blir mundlam … føler mig lille, og sat til vægs.”

“Hvis man siger fra mange gange nok, så kommer der ikke flere spændende opgaver”

 

medarbejdere

 

Kan du ikke sige fra, overfor din leder?

Eller siger du, ligesom mange andre bl.a:

  • ” Jeg vil ikke mere sige fra – det nytter ikke noget”
  • “Jeg vælger bare at tie stille”
  • “Jeg har opgivet”
  • “Det tør jeg ikke”

 

 

 

Kvinde tør ikke sige fra

 

 

I undersøgelsen deltog bl.a: Sygeplejersker, Administrative medarbejdere, Produktkonsulent, Projektkoordinator, Sagsbehandlere, Pædagoger, ufaglærte medarbejdere og Butiksassistenter. Deltagerne var både mænd og kvinder.

Svarene i dette indlæg er et udpluk af de samlede svar.

En del giver udtryk for, at føle følgende, hvis de vil sige fra

  • “Ikke at magte det der forventes af mig. Ikke at slå til. At være svag.”
  • “Føler tiden går i stå, og jeg bliver varm i kroppen.”
  • “Nervøs og utilstrækkelig.”
  • “Får hjertebanken.”
  • “Jeg bliver nervøs og fumler rundt i mine formuleringer, selvom jeg bagefter ved lige hvad jeg ville have sagt.”
  • “Følelser som afmagt, forvirring og utilstrækkelighed.”
  • “Usikkerhed, tvivl om hvorvidt jeg kan tillade mig at sige fra.”

Mand kan ikke sige fra

Er det fordi disse medarbejdere ikke er gode nok til deres job?

Nej, det er ikke den faglige selvtillid der er problemet. Mange gav udtryk for at de synes de var gode til deres arbejde.

Hvad forhindrer så disse medarbejdere i at sige fra?

Undersøgelsen viste bl.a: 

  • Manglende selvværd og selvtillid.
  • Usikkerhed. Manglende kontrol i situationen.
  • Min frygt.
  • Min afmagt.
  • Manglende evne til at udtrykke mig.
  • At jeg ikke tror jeg er værdig.
  • At jeg ikke er god nok som jeg er.
  • Usikker på om jeg kan tillade mig det.
  • Jeg tager for meget hensyn til hvordan andre har det. Vil jo gerne have at de har det godt, selv de der er hårde ved mig.
  • Følelsen jeg får af at blive talt efter munden mens man kan se de himmelvendte øjne.
  • At jeg ikke får sagt hvad jeg mener tydeligt, i situationen.
  • At jeg altid føler mig dårlig til mit job, selvom jeg godt ved inderst inde at jeg er super dygtig. Og min leder er en rigtig rar person, så jeg ved ikke hvorfor jeg er så utryg.

 

Hvad er det medarbejdere frygter ved at sige fra?

Bl.a:

  • At min leder bevidst vil gøre tingene så uudholdelige, at jeg bliver ført ud i en opsigelse.
  • At få sagt noget, der kan gå ud over mine kolleger
  • At miste mit job
  • At blive lagt på is
  • At blive nedværdiget og derefter fyret
  • Jeg syntes det er ubehageligt hele tiden at få vendt sine ord
  • Frygt for at virke dum eller at det får konsekvenser
  • At hvis jeg siger fra,at jeg vil blive mobbet igen
  • Er bekymret for at blive mobbet igen..min depression blev værre af det pga den måde de talte til mig på.
  • At jeg ikke kan finde ordene når jeg får “taletid”

 

Det er ikke manglende medansvar for arbejdspladsen, der fejler noget, og som nævnt heller ikke den FAGLIGE selvtillid der mangler, når medarbejdere vælger at tie stille, viser undersøgelsen.

Mange føler ikke de bliver lyttet til:

  • “min leder ikke hører ikke ordentlig efter,  hvad hvad det er jeg siger, og det er svært at få sagt hvad jeg mener, så hun forstår det”
  • “Hun får mig til at føle mig meget utilstrækkelig. Og jeg føler jeg bliver straffet for at sige fra”
  • “Oplever ikke at min leder gør noget ved det jeg fortæller hende”
  • “Min største frustration ved at sige “til” er, at det som oftest medfører flere arbejdsopgaver. Min største frustation ved at sige “fra” er, at hun formodentlig ikke vil være tilfreds med dette.”
  • “han misforstår mig ofte, da jeg ikke er så god til at udtrykke mig ordentlig”

Det medarbejderne i undersøgelsen gerne vil opnå, ved at sige fra er:

  • “At hun tager tingene til efterretning så det bliver en bedre afdeling at være i.”
  • “En bedre balance mellem opgaver og ressourcer.”
  • “At vi bliver mere effektive, og vores arbejde blive hurtigere og nemmere.”
  • “Et godt arbejdsklima.”
  • “Større effektivitet i måden vi udfører opgaverne på”
  • “Færre klager fra kunderne”
  • “At få en harmonisk hverdag, hvor mine arbejdsopgaver ikke går alt for meget ud over fritid og familie i form af overarbejde.”

Kvinder der tør sige fra

Det giver udfordringer, hvis du ikke kan sige fra:

Jeg møder coachingklienter, og har mødt medarbejdere på mine kurser, der konstant er i en stressfyldt tilstand, og er psykisk påvirkede af, at de ikke tør, eller kan sige fra.

Det er muligt at ændre på det. Du kan ikke nødvendigvis ændre på din leder, så det er dig der skal ændre noget.

Hvis du vil sige fra:

Styrk dit personlige selvværd og din selvtillid

Øv dig i at stå ved det du mener, lær nogle assertive samtaleteknikker

Husk dine personlige rettigheder

Vid at du ikke fortjener, at være på en arbejdsplads, hvor du frygter for at sige din mening

Træn din evne til at  kommunikere, tydeligt og sikkert, både med ord og kropssprog

Øv dig i ikke at gå i forsvarsposition

Brug dine kolleger eller din tillidsrepræsentant til at støtte dig

 

I øvrigt:

Hvis du vil i gang med at styrke dit selvværd og din selvtillid vil jeg anbefale:

 

Min guide: De 5 første trin i kuren mod hensynsbetændelse”

og

Onlineforløbet: Hensynskuren – styrk dit selvværd og kurer din hensynsbetændelse.

Hensynskuren

 

 

Læs også artiklerne: Få mere arbejdsglæde og Anerkendelse giver selvværd

 

Gratis inspiration