Så vigtig er "Mig"-tid og alenetid for dig:


“Mig-tid” er selvomsorg.

Det kan have store konsekvenser hvis du ikke tager dig den tid du har brug for.  

Læs her hvorfor det er så vigtigt, og hvorfor det er så svært at opfylde.

Alenetid


Rigtig mange mennesker føler, at det er nødvendigt at “være på” hele tiden. Hvis de ikke arbejder eller er igang hele tiden, føler de at spilder deres tid. De kan føle at det at bruge tid på sig selv er spildtid, og at de ingenting når. 

Men det er en fejl.

De fleste af os ved godt at vi skal passe på os selv, yde selvomsorg, og selvkærlighed.

Hvad med dig?

Hvad betyder selvomsorg egentlig ?

Tager du dig tid til at tænke over, hvad selvomsorg rent faktisk BETYDER for dig, og hvorfor det er så vigtigt? 

Du ved garanteret at selvomsorg bl.a er at få sovet nok, spist sundt, dyrket motion, sætte sunde grænser og sige til og fra.

Men der er mere. 

Udover at være sammen med venner og andre mennesker du holder af, som bestemt også er en vigtig del af at have et godt liv, er det også vigtigt at tage dig tid til blot at være "med dig selv”, for at yde selvomsorg, og give dig selv kærlighed, uden at det nødvendigvis er tid i fitnesscenteret, eller ved at sove.

Det kalder jeg “Mig-tid”

“Mig-tid”  eller alenetid er der hvor du genoplader og nulstiller.

Alenetid mand

Her nedenfor ser du hvad “Mig-tid” betyder for dig.

  • Den genstarter og genoplader din hjerne
  • Den hjælper dig til at slappe af
  • Den øger din koncentration
  • Den gør dig mere produktiv
  • Giver plads til refleksion og nye indsigter
  • Giver plads til fordybelse
  • Øger evnen til problemløsninger
  • Forbedrer dine relationer til andre mennesker

OG

Det styrker din selvtillid og dit selvværd, og det nedsætter din Hensynsbetændelse.


Konsekvenserne ved manglende “Mig-Tid” og alenetid kan være store:

Din psyke og din krop er ikke skabt til konstant at være "på", og ikke bygget til konstant at blive overstimuleret med indtryk udefra.

Det kan på sigt medføre stress som kan være livsfarligt, hjertelidelser,  fedme, diabetes, hovedpine, mave-tarmproblemer, nedsat immunfunktion mm. 

Mentalt kan der opleves mental træthed, søvnløshed, forvirring, dårlig koncentration, depression, angst og øget irritabilitet. 

Ligesom vi har brug for søvn, har vi brug for tid.


“Mig-tid” er lige vigtig - uanset om du er single, eller er i et parforhold.

Studier fra Michigan Universitet viser at “Mig-tid” i parforhold mindsker risikoen for skilsmisser, og giver et bedre sex-liv.


Det er ikke kvantiteten der er vigtigst

Et britisk studie har vist at det er KVALITETEN af “Mig-tid” der er den vigtigste, ikke kvantiteten.


5 tip til mere “Mig-tid”


  • Stå 30 min. tidligere op om morgenen, og nyd stilheden
  • Gå engang imellem væk fra arbejdspladsen i din frokostpause, og nyd din madpakke alene
  • Tag en månedlig eftermiddag, eller her dag ud af din kalender, og gør noget alene for din egen skyld
  • Sluk for din mobil og computer indimellem
  • Gå en tur i skoven eller på stranden og træk vejret dybt
  • Sæt dig og læs en god bog, eller lyt til din yndlingsmusik


Pas på, at du bruger din "mig" tid til afslappede aktiviteter og ikke kræve af dig selv at du skal præstere. Du skal nyde Mig-tiden.


Mig-tid

Hvorfor får mange ikke deres "Mig"-tid?

Mange siger: "Det har jeg ikke tid til for jeg skal jo……" eller "det er da egoistisk"

Disse forklaringer kan dække over flere ting: 

f.eks at: 

  • det er egoistisk hvis man tager "Mig"-tid 
  • man dybest set ikke værdsætter sig selv nok til at gøre det, 
  • det er en dårlig vane altid at gøre noget sammen med, eller for andre.

Eller forklaringen er, at vi mennesker ikke gør det der er bedst for os, selvom vi både ved at det vil være det bedste, og at vi også gerne vil det. Vi er irrationelle.
Det kræver refleksion, bevidsthed, og handling at ændre en vane.

Men for din egen skyld så overvej lige: Har du "råd" til at lade være, når du ved hvad god “Mig-tid” vil betyde for dig?

Nej vel?


At få "Mig"-tid og alenetid kræver af dig at:

  •  du ved hvad din "Mig"-tid positivt vil give dig
  • du sætter nogle realistiske tidspunkter og handlinger ind i din kalender
  • du lærer at mærke og respektere dine egne behov
  • du tager dig selv og din fysiske og mentale tilstand alvorligt
  • du kan sætte grænser, så andre ikke konstant stiller krav, som du føler du skal opfylder, og derfor ikke får den “Mig-Tide du har brug for
  • du kurerer din hensynsbetændelse, så du ikke tager ansvar og alt og alle, hele tiden
  • du styrker dit selvværd, så du værdsætter dig selv nok til at prioritere din "Mig"-tid.

Har du brug for hjælp til at få mere “Mig-tid” ?

- så kan jeg hjælpe dig.

Book en gratis afklarende samtale.



0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.