Sig hvad du mener

Kritik kan du lære at tackle.

Hader du at få kritik?

Prøver du at gøre ALT, og mere til, for at ingen skal sætte en finger på dig, fordi du ved at du får rædselsfuldt, hvis nogen konfronterer dig med, at du ikke gør det godt nok?

Velkommen i klubben – du er ikke alene.

Det er bare sådan at:

Du kan ALDRIG bestemme, hvad andre mennesker mener, siger, eller gør.

Du kan der imod SELV bestemme, hvordan du vil reagere på det.

Det du føler, og måden du reagerer på, handler nemlig alene om, hvad du tænker, om det den anden siger eller gør – altså dine overbevisninger.

Nu er tanker og overbevisninger jo ikke nødvendigvis sande – det er jo (bare) tanker.

Det betyder, at du selv kan få stor indflydelse på dine egne reaktioner.

Du kan vælge, at tænke noget andet, eller ændre din overbevisning – hvis du gerne vil føle anderledes og hvis du gerne vil reagere anderledes, end du gør nu, i situationer hvor du bliver vred, irriteret, eller ked af det.

Taler sammen1

Lad mig give et eksempel:

Tidligere var det sådan, når jeg fik kritik: 

Når nogen fortalte mig, at jeg havde lavet en fejl, blev jeg helt enormt påvirket.

Når jeg fik kritik, blev jeg vildt ked af det. Det var ikke det værste.

Det var endnu værre, at jeg følte mig både dum og uduelig.

Det medførte at jeg sommetider blev undskyldende og stille.
Andre gange begyndte jeg at forsvare mig.

Ingen af disse måder at reagere på, var gode for mig, fordi de forhindrede mig i at føre en god, og fornuftig samtale.

Nu kunne jeg jo godt give andre skylden, for mine reaktioner – fordi de sagde som de gjorde og fordi de kritiserede mig.

Det ville bare ikke hjælpe på mine følelser, og dermed heller ikke på min kommunikation.

 

Det jeg gjorde:

Jeg spurgte mig selv:

“Hvad er det der gør, at jeg får det skidt, når nogen siger jeg har lavet en fejl?”

Jeg fandt ud af, at jeg havde en overbevisning om, at jeg ikke måtte lave fejl, og hvis jeg lavede fejl, så var jeg ikke god nok som person.

Noget af en overbevisning at gå rundt med: “Man må ikke lave fejl.”

Jeg besluttede at ændre min overbevisning og tanke om at lave fejl, fordi jeg syntes jo, med min fornuft, at det var OK, at andre lavede fejl – det gjorde dem ikke til dårlige mennesker, i mine øjne.

Så hvorfor var jeg ikke god nok, når jeg lavede fejl?

Derefter begyndte jeg, at sige til mig selv:

Alle mennesker kan begå en fejl, det er helt OK, og jeg må også godt. Selvom jeg laver en fejl, så er jeg god nok som person.”

De nye tanker, og overbevisninger, brugte jeg tid på at vænne mig til – ved at gentage dem.
Når jeg igen fik tanken at jeg ikke måtte lave fejl, så rettede jeg mig selv, og huskede mig selv, på den nye tanke.

Efterhånden blev disse nye tanker og overbevisninger mere og mere en del af mig.

Når jeg får kritik nu:

I dag har jeg det sådan, at når nogen kritiserer mig, fortæller at jeg har lavet en fejl, så har jeg forskellige sætninger jeg kan bruge.

Det kan jeg fordi, jeg ikke længere bliver så berørt, når jeg laver fejl, eller bare får generel kritik.

Jeg kan eks. bruge disse sætninger:

“Ja, det er da rigtigt – det er en fejl”  

“Okay, synes du det?” 

eller

“Nå, så har vi et forskelligt syn på tingene”

eller
Nå ja, sådan kan det måske også opfattes”

 

Jeg føler mig ikke længere dum, eller ikke-god-nok, som menneske.

Jeg har givet mig selv LOV til at begå fejl, og jeg er overbevist om, at jeg er god nok som menneske – også selvom jeg laver en fejl.

Det har betydet.

Det har betydet rigtig meget i samtalen med den anden, når jeg får kritik.

Nu kan jeg kommunikere mere ligeværdigt med andre. Det har også styrket mit selvværd.

Det her er ikke trylleri – det er bevidst træning.

HUSK også vedrørende kritik:

Det den anden person kritiserer, handler om den andens opfattelse, af hvad der er rigtigt og forkert altså hans/hendes “model af verden”. Det handler ikke om dig som person.


Overvej nu:

Hvilken reaktion, er du selv rigtig godt træt af, og hvordan påvirker den dine samtaler med andre?

Er der nogle tanker og overbevisninger, DU kunne skifte ud?

Nemt? – nej, du vil måske endda sige “Det er lettere sagt en gjort“.

Ja, det er det – det er dog muligt, for jeg ved det virker 🙂

 

Jeg vil gerne guide dig, til at tackle kritik bedre:

hvis du er utilfreds med nogle af dine reaktioner i dine samtaler med andre, og hvis du synes det lyder svært.

Få guiden:

“Sig hvad du mener – med god samvittighed.

1 svar
  1. Maybritt
    Maybritt says:

    Jeg reagerer langt hen af vejen, som du skriver man skal. Men nogle gange så rammer kritikken alligevel, men jeg bliver så ikke ked af det, eller føler jeg ikke er god nok. Jeg bliver godt gammeldags fornærmet.

    Men det sjove med den fornærmethed, den har jeg lært at kende så godt, så jeg ved, at de fleste gange, ikke altid, så er det fordi den rammer et ømt punkt, om jeg så må sige.

    Så tager det lige et par dage at komme over, hvor en masse tanker omkring det er oppe at vende, og nogle gange kan jeg se, at det er rigtigt, og så begynder jeg at handle på det på nye måder, andre gange så er det ikke rigtigt, og handler om dem som giver kritikken. og så kan jeg ikke bruge det til så meget.

    Hvor om alting er, så er det jo også vigtigt i hvilken tone, og med hvilken retorik, kritik bliver afleveret i

    Ha en dejlig dag 🙂

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.