Skænderi med en kollega – det er SÅ ubehageligt, og udmattende.

Vi reagerer alle forskelligt, når vi møder uenighed med et andet menneske, og når vi oplever tegn på, at det kan føre til et skænderi, eller en ubehagelig konflikt.

 

Overordnet er der 3 forskellige reaktionsmåder.

 

Skænderi1. “Gå”

Hvis du betragter dig selv som konfliktsky, så kender du denne reaktion. Du gør alt for at undgå et skænderi. Gemmer dig bag din PC, skal måske lige pludselig på toilettet – eller der kommer liiige en kunde, der har brug for din hjælp!!

Hvis du ikke slipper væk, så vil kollegaen opdage at du:

  • prøver at aflede, eller bøjer af
  • glatter ud og/eller undskylder

 

 

Skænderi2. “Slå”

Her er du ikke bange for et rask lille skænderi. Du tager kampen op og:

  • bliver så “trigget”, at du bare eksploderer, og forsvarer dig
  • giver igen af samme mønt, hvis du føler dig angrebet eller kritiseret
  • angriber
  • truer
  • bliver sarkastisk

 

 

 

Skænderi3. “Stå”

Her har du evnen til at kunne se uenigheden i øjnene, uden at flygte eller slå igen. Din reaktion her kan forebygge eller nedtrappe et begyndende skænderi.

  • forholder dig roligt, nøgternt, og objektiv til uenigheden
  • erkender uenigheden, og er tydelig og konkret
  • undersøger, og tør spørge ind til uenigheden

 

 

Hvilken af de ovenstående reaktioner anvender DU hyppigst på jobbet?

Din reaktion er ofte helt automatisk, og du tænker ikke på om du gør det ene eller det andet. Du mærker måske bare følelsen af irritation, vrede, frygt osv. og det er den du reagerer på.

Du har et valg. 

Bruger du GÅ: kan du som regel undgå et skænderi eller en konflikt, ved simpelthen at tie stille, og/eller fysisk gå fra stedet, hvor din kollega befinder sig.

Det virker lige her og nu, men på lang sigt, så løser det jo ikke det problem, I skal løse.

Bruger du SLÅ: er chancen for at undgå uenighed, skænderi eller konflikt lig nul, og I vil fremover være i fare for endnu flere skænderier.

Bruger du STÅ: har I mulighed for en fremadrettet og konstruktiv løsning.

 

Dette kan du gøre:

  • Træn dig op til at forholde dig roligt, så dine følelser ikke får overtaget.
  • Spørg ind til hvad situationen helt konkret handler om, og hvad din kollega tænker om det. Hvad er din kollega utilfreds med.
  • Du behøver ikke at være enig i din kollegas oplevelse af situationen, men blot respektere og acceptere, hvordan hun/han oplever det.
  • Lyt aktivt og nysgerrigt til din kollega.
  • Vis at du har lyttet og forstået ved f.eks. at gentage (noget af) det din kollega har sagt.
  • Spørg ind til, hvad hvad hun/han helt konkret og specifikt mener. Få defineret ord som eks. for dårligt, for meget, for lidt (hvad vil det helt konkret sige, i din kollegsa øjne)
  • Hold dig til sagens kerne, og lad være med at gøre det til noget personligt
  • Find ud af hvor I er enige, og hvor I er uenige
  • Hold formål og mål med situationen for øje

Bruge du disse råd, vil du ofte kunne forhindre, at uenigheden udvikler sig til et personangreb, og en konflikt der udvikler sig til et skænderi.

Har I store udfordringer på jobbet med uenigheder, skænderier og konflikter, så har I brug for mereviden og træning. træning i konflikthåndtering, eller et kursus i anerkendelse, og at få det sagt – på den gode måde.

 

Virksomheder

 

 

 

Læs også artiklerne: Derfor har du to ører og Anerkendelse giver selvværd.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.