Skuffet over andre? – det kan du ændre på.

Skuffet over andre ? – så er der nu mulighed for at ændre på det.

Både på jobbet og i din dagligdag.

  • Hvorfor holder han aldrig vores aftaler, om at tage sin del af opgaverne?
  • Hvorfor kommer han aldrig til tiden?
  • Hun ringer aldrig tilbage, selvom hun har lovet det.
  • Hun glemmer altid at betale mig tilbage, når hun har lånt penge.
  • De tager det bare som en selvfølge at, det er mig der rydder op, efter frokostpausen.
  • Hvorfor giver han mig kun praktiske ting i gave?

 

Skuffet

Bliver du ind imellem skuffet over andre mennesker?

At du har haft nogle forventninger til andre som ikke blev indfriet, fordi de gjorde noget andet end det du have regnet med, eller ikke reagerede som du havde forventet?

Forventninger der ikke bliver indfriet, kan opleves både på din arbejdsplads, det hjemme i familien, eller i forbindelse med dine venner.

Bliver vores forventninger ikke indfriet kan det, udover at vi bliver skuffet, give frustration – vrede – raseri – skepsis – ydmygelse – krænkelse – afvisning – svigt – smerte – konflikt – skænderi og meget mere, og følelsen af mangel på respekt for os.

 

Skuffet

Hvad er problemet?

1. Problemet med at blive skuffet er at, følelsen opstår når det du havde forventet, ikke bliver opfyldt. Derudover bruger du negativ energi på at være skuffet.

2. Især er det en udfordring hvis du selv hører til den type, der gør alt for at leve op til andres forventninger, så bliver skuffelsen endnu større, når du ikke får noget til gengæld.

Det med at blive skuffet handler selvfølgelig om flere ting, men én ting som jeg er meget optaget af er ordet forventninger, samt ærlig og direkte kommunikation. 

Ingen kan jo vide noget om dine forventninger, hvis du ikke siger dem højt – heller ikke dem der holder af dig.

Når du siger hvad du forventer, er der en større chance for at du får det, og risikoen for at du bliver skuffet bliver mindre.

Logik tænker du måske.

Ja lige præcis, det er nemlig logisk.

Jeg synes det er interessant, at så mange mennesker så IKKE giver udtryk for deres forventninger, eller IKKE giver udtryk for deres skuffelse – til den der har skuffet dem, men gentagne gange lader det passere.

Ved de andre at du bliver skuffet over dem?

 

Mine erfaringer er:

Jeg oplever mange mennesker derudtrykker skuffelser over andre mennesker.

Både det de andre gør, og det de ikke gør.

Jeg undrer mig over at, mange mennesker tror de får det de ønsker sig fra et andet menneske, uden at de har sagt hvad de ønsker sig.

 

Skuffet

Jeg tror på:

Jeg tror ikke at det er af ond vilje, at mennesker ikke gør det vi forventer.

De gør tingene på deres måde – og de ved ikke hvad det gør ved os – og slet ikke, hvis vi ikke fortæller dem det.

 

Skuffet

Vi vil vel egentlig gerne glæde andre.

Vi vil vel egentlig allesammen gerne give, dem vi holder af, det de ønsker sig.

Jeg vil komme med et eksempel:

Når dem vi holder af, har fødselsdag så, beder vi ofte om en ønskeseddel, eller vi spørger, hvad de ønsker sig.

Det synes vi er meget naturligt, og for den der har fødselsdag, er det naturligt at give udtryk for hvad hun/han ønsker sig.

Vi ved jo godt til fødselsdagen at, alle ønskerne på ønskesedlen ikke bliver til virkelighed, og vi bliver ikke nødvendigvis skuffede, for det var jo bare en ønskeseddel.

 

Hvad er det så der gør det så svært at give udtryk for, hvad vi ønsker os –  i vores DAGLIGDAG ?

Nogle siger til mig at, de ikke vil forvente sig noget, for så bliver de ikke skuffede når eller hvis de ikke får det!

Det er jo også en måde at tackle det på, og så tænker jeg at det alligvel er en forventning, nemlig om ikke at få noget.

Alle har vi vel dybest set forestillinger, ønsker behov og drømme og forventninger i vores hverdag.

EKS.

Det kan være du sidder dødtræt i toget, på vej hjem fra arbejde.

Du sidder og håber på, at din partner har aftensmaden klar når du kommer hjem.

Har din partner lavet maden, og du bare kan sætte dig til bords, ja så har du fået indfriet dit håb, du bliver glad – så langt så godt.

Modsat:

Hvis din partner IKKE havde aftenmaden klar, så kunne det være du blev skuffet, og ærgerlig, fordi du havde et håb, og havde nogle forventninger som : “kunne han dog ikke tænke sig til, at når han ved jeg kommer sent hjem, og er så træt, at så ville det være det mindste han kunne gøre, bare engang i mellem.”

Du kunne begynde at skælde ud, eller beklage dig til din partner, over noget han IKKE har gjort, som du havde håbet på. Over at han ikke indfrier dine forventninger om at, vise hensyn når du er træt.

Nu er det bare sådan at du havde jo ikke udtrykt dine forventninger, tydeligt og klart.

Du havde altså måske en forventning om at, han selv kunne gætte sig til hvad du håbede på.

Dejligt hvis han kunne, men så er det mere held, end en realistisk forventning.

 

Skuffet

Sådan bliver du mindre skuffet – Sig det højt.

I eks. et parforhold, kan det gøre den helt store forskel og spare dig for mange skuffelser, ærgelser og irritation.

I dit arbejdsliv med dine kolleger, i dit samvær med veninder og venner osv. kan det ligeledes skabe SÅ meget klarhed og glæde at, bruge energien på at leve op til hinandens forventninger, i stedet for at bruge energien på at ærgre sig over at forventningerne ikke opfyldes.

DERFOR er min anbefaling til dig, hvis du ofte bliver skuffet:

Afstem dine forventninger, sig dem højt og sørg for at de er realistiske.

Her er en fremgangsmåde du kan anvende i næsten enhver situation, hvor du fremadrettet gerne vil undgå at blive skuffet.

Uanset om I er ved at planlægge en ferie, skal afholde en familiefest, skal fordele de huslige pligter, eller fordele opgaver på jobbet, eller skabe gode rammer for et venskab, så er det vigtigt at du og den anden:

  1. Fortæller hinanden hvilke ønsker og forventninger I har I til jer selv, og hinanden?
  1. Hvordan skal det foregå, hvem skal gøre hvad og hvornår skal det gøres? – og her er det ekstra vigtigt at være meget konkret, og detaljeret. Så er chancen for misforståelser mindre.
  1. Det er vigtigt at I i hele samtalen holder jer “hjemme på egen banehalvdel”. Det betyder at I fortæller for JER SELV, og afholder jer fra bedømmelser og kritik af det den anden har lyst til, eller kritiserer den andens forventninger.
  1. Vær opmærksom på at, I begge skal have det bedste ud af det, som skal foregå, eller jeres fremadrettede samarbejde, og at det er en kunst at kunne indgå et kompromis.
  1. Det er en god ide at, tale jer til rette og måske kan I ikke blive enige, hvis den ene vil på storbyferie og den anden vandre i de finske fjelde.

Tal I så fald om hvordan kan I indrette jer, så der er plads til jer begge?

Skuffet

Der er selvfølgelig aldrig nogen garanti for at du får alt det du ønsker, håber og drømmer om – det er der aldrig nogensinde.

Helt sikkert er det dog at, dine chancer er MEGET større, når andre ved hvad du forventer.

 

Modtag mere gratis inspiration og viden og få også guiden: “Sig hvad du mener, med god samvittighed.”

Mere inspiration endnu?

Så vil jeg anbefale dig bogen: Afstem dine forventninger af Birgitte Espenhein Bang.
 

 

 

 

 

 

4 svar til Skuffet over andre? – det kan du ændre på.

  1. Helene 21. oktober 2017 at 08:38 #

    Kære Jeanette
    Jeg er helt enig, det ER svært,og det kan have store konsekvenser at gøre det der skal til, for at turde være sig selv.
    Jeg synes du er modig, og ja det kan være det er egoistisk, men det vigtigste er at du gør det der føles rigtigt for DIG.

    Kærligst Helene

  2. Jeanette 20. oktober 2017 at 22:23 #

    jeg synes at det er svært!

    Jeg er en af dem som hele mit liv har levet op til andres forventninger og ønsker. Og det er jo skrup forkert .
    Nu i en alder af 52 år er jeg begyndt at sætte grænser og pludselig er alle møghamrende trætte af mig.
    Jeg er både det ene og det andet .

    Jeg siger højt i et pænt formuleret sprog hvad jeg ønsker,hvad der gør mig ked af det og hvad jeg synes er helt forkert .
    Og jeg håber og ønsker af hele mit hjerte,at dem jeg kender også vil gøre det samme.

    Men hvor er folk dog berøringsangste og konfliktsky …
    Det må de også gerne være,så er vi bare ikke et match .

    Jeg vil nemlig ikke længere denne syge dans om bordet,hvor ingen tør være sig selv og det de står for.

    Derfor har jeg i dag ikke kontakt med min familie.
    Mine forældre,mine søskende og 2 af mine 3 børn .
    Det kan lyde som om jeg er mega egoistisk og det er jeg måske også,men jeg vil ikke længere gå på kompromis og spille skuespil.
    De må være nøjagtigt som de vil,men jeg har heldigvis et valg og i det valg er de ikke inkluderet.

  3. Helene 11. marts 2017 at 13:06 #

    Kære Mette

    Vi kan desværre (uanset hvordan vi udtrykker os) aldrig være helt sikre på, at få det vi ønsker.

    Hvordan vi opfatter det andre gør og siger, det handler rigtig meget om vores egne overbevisninger.

    Vi bestemmer selv hvordan vi vil tolke det andre siger og gør.

    Vi ved nemlig aldrig nøjagtig hvilket motiv eller hensigter, der ligger bag ved andres adfærd.
    Det bedste vi kan gøre er at spørge dem, hvad grunden er til at de vælger at sige og gøre det de gør.

    Hvis du opfatter det som en krigserklæring at de ikke imødekommer dine anmodninger eller ønsker, og at det skal bruges imod dig – så er DET din overbevisning, men dybest set, så ved du ikke om de er ude på at genere dig med vilje, eller har andre bagtanker.

    Så for ikke at lade dig gå på af det, kan du overveje hvad du hellere vil tænke om det, så det ikke føles som en modstand personligt imod dig – og så du ikke risikerer at miste besindelsen.

    De bedste hilsner
    Helene

  4. Mette 9. marts 2017 at 18:30 #

    Ja 🙂 men hvordan tænker du så man skal forholde sig til at en – eller flere – forsat ikke imødekommer ens ønsker, anmodninger og anvisninger som man tydeligt, positivt og venligt har gjort meget klare og tydelige? Men nærmere det modsatte; skal det opfattes som en “krigserklæring” hvor modparten, fx en kollega, håber man mister besindelsen, og efterfølgende kan bruge dét mod én? Og hvordan tackler man bedst dén adfærd?

Skriv et svar