Terapeut eller Coach – sådan finder du den rette.

Hjerte og hjerne

Hverken Coach eller Terapeut, er en beskyttet titel, og enhver kan bruge disse betegnelser.

Det siger intet om, hvor dygtig den enkelte er, eller om den enkelte terapeut eller coach, er præcis den DU har brug for.

  • Hvordan kan du så vide, om en coach eller terapeut, er den rette for DIG?

  • Hvad skal du være opmærksom på, inden du vælger?

 

Jeg sammensatte et ekspertpanel, indenfor flere grene, af coach og terapeutverden:

Sofia Manning. Coach, kursusleder og forfatter. Sofia har gjort sig internationalt bemærket med sit talent, og sine fremragende resultater inden for coaching. Optræder hyppigt i TV, i ekspertpanel om livsstil og karriere.

Maj Wismann. Parterapeut og Sexolog, indehaver af websexolog.dk. Har hjulpet hundredevis af par i Danmark, med at få styr på kærligheden og parforholdet. Danmarks Online-Dronning. Mere end 30.000 har downloadet Majs digitale kurser, og onlineforløb.

Gitte Gade. Kraniosakral terapeut, Reiki og Inka healer, NLP Coach, NLP Terapeut og Fysioterapeut. Specialist i intensive forløb, der hjælper mennesker til et varigt vægttab, bryde vaner og slippe fri af sukkertrang.

Mads SingersBusiness- og management Coach. Indehaver af Madssingers.com og er passioneret af adfærd, relationer samt performence.

Theis Askling. Businesscoach og indehaver af Danmarks største Coach portal: Coach.dk, for både private og for virksomheder.

 

Alle indvilligede i, at give dig deres bedste bud på dette spørgsmål:

[box size=”large” style=”rounded”]”Hvordan finder du den rette coach, eller terapeut, når du har brug for hjælp?”[/box]

Sofia Mannings råd til dig, om valg af terapeut eller coach.

Sofia 09-2
“Når jeg har brug for hjælp, er det første jeg gør, at sætte noget tid af, til at tænke over, hvad jeg virkelig har brug for.

Ofte går jeg en tur, eller skriver i min dagbog, over en kop the. Det gør jeg, fordi det er vigtigt for mig at vide præcis, hvad jeg søger. For så finder jeg det ofte også.

Når jeg ved det, går jeg i gang. Jeg spørger mit netværk, jeg googler, jeg kigger i relevante blade. Med andre ord, jeg “tænder” for min egen, indre søgemaskine.

Ofte sker der det, at jeg støder på den samme “løsning” igen og igen. Og det har vist sig igennem årene, at den løsning ofte er den rigtige.

Opsummeret: Jeg reflekterer og mærker efter først. Så bliver jeg specifik. Og så søger jeg. Og afsluttende, mærker jeg efter igen, inden jeg opsøger “løsningen”.

Altså hvad er vigtigt at være opmærksom på, og sikre sig?
Først og fremmest skal det føles rigtigt. I maven. I hjertet. Og mentalt (tjek ind med alle 3 centre: mave, hjerte, hoved).

Derudover er det også godt, at få nogle referencer fra andre der har brugt den samme coach/terapeut. Og så er det en god idé at fornemme dem (ring til dem og få en snak, tjek deres hjemmeside ud, hvor hører de til mm.). Tjek også hvilke uddannelser og kurser de har bag sig.

Hvis hele dig, mærkes som et JA! Når du “tjekker” dem ud. Så er det nok et godt match. Og evaluer så, efter første gang du har arbejdet med dem. Føles det stadig som JA? Så fortsæt. Er du i tvivl, så find en anden.

Sofia Manning.

[highlight]“Det skal føles rigtigt i mave, hjerte og mentalt.” Sofia Manning om at finde den bedste coach via @herohil [/highlight] Del på Twitter

Her finder du mere om Sofia Manning: Twitter, Facebook, Sofiamanning.com

 

 

Maj Wismanns råd til dig, om valg af terapeut eller coach

Maj Wismann
Først og fremmest så vil jeg gøre mig klart, hvad det er jeg helt præcist har brug for hjælp til, for når man ved det, så er det nemmere at lede efter kompetent hjælp.

Dernæst så vil jeg overveje, om jeg har brug for en uddannet psykolog og f.eks. kan få tilskud fra min egen læge. Er det f.eks. en depression, kan der faktisk være hjælp at få mht. tilskud, og har man det rigtig skidt, så vil jeg altid anbefale, at man søger egen læge inden man opsøger en behandler fra det private marked.

Angst og depression er tilstande, der kan behandles relativt hurtigt og effektivt med den rette hjælp nogle gange i kombination med medicin i en kort periode, hvis man kommer til den rette “hjælper”, men hvis man kommer til en “hjælper”, der ikke kender til symptomerne på f.eks angst og depression, så kan man gå der i årevis, og blive klogere og klogere på sin barndom, uden at få det bedre. Og det var jo IKKE meningen.

Desuden er der en joke, der siger at det “aldrig er for sent at få en dårlig barndom”, hvilket betyder, at en del terapeutiske retninger bruger timevis (og bunkevis af dine penge) på at finde årsagerne til din nuværende smerte i din barndom, uden at du på nogen måde får det bedre. Tværtimod. Så det er vigtigt at få den rette hjælp fra starten af, og hvis du har det rigtig skidt, så gå til lægen.

Når du skal vælge en behandler fra det private marked, så spørg dig omkring. En anbefaling plejer at være en god ting, både inden for håndværkerfaget men også inden for “hjerne”-håndværkere. Og så tjek vedkomne ud – læs på hjemmesiden. Giver det mening og resonans for netop DIG, det der står og det du læser.

Føler du dig tryg ved vedkomne, og stoler du på at netop DEN person kan hjælpe dig? Og du må godt være kræsen. Også selvom I har haft tre sessioner, så må du gerne vælge behandleren fra.

Vær dog opmærksom på, om det handler om at du ikke har kemi og tillid til behandleren, eller om det er fordi du ikke ønsker at lave de ændringer som behandleren foreslår eller f.eks. begge dele.

Uanset, hvilken behandler du vælger, så skal du være opmærksom på, at hvis man ønsker nye resultater, må man gøre nye ting – men dem kan man ogå være mere eller mindre trygge ved at skuklle gøre – og det er noget du selvfølgelig skal snakke med behandleren om. En anden vigtig ting er også om behandleren får supervision og evt. efteruddanner sig? Eller er det en, der har stået stille de sidste 15 år?

Der sker SÅ meget inden for terapeutfeltet, og den viden der kommer frem i disse år, og det er altså viden, der på alle mulige måder kan være med til at hjælpe dig hurtigere igennem, det du nu har brug for at komme igennem.

Vælg behandler med omhu, nøjagtig som du vælger alle mulige andre fagfolk i dit liv med omhu. Det er dit psykiske velbefindende, det drejer sig om, du må GODT være kræsen.
Maj Wismann

[highlight]”Du må GODT være kræsen”. Maj Wismann fra Websexolog, om at finde den bedste coach via @herohil[/highlight] Del på twitter

 

Find også Maj Wismann her: Websexolog.dkFacebook, Twitter

Læs også Majs artikelVil du love mig én ting? Om dengang det gik så grueligt galt for mig!

 

 

Gitte Gades råd til dig, om valg af terapeut eller coach

 

med signatur kopi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er 3 ting der altid skal være tilstede, for at terapi og coaching hjælper dig:

  1. Tillid
  2. Dit ja – at du oprigtigt ønsker forandring
  3. ”Et ritual” – en hjælp, en behandlingstype

Din tillid, til den behandler du vælger, er alfa og omega. Du skal føle dig tryg og i gode hænder fra starten. Du skal sidde med den følelse: ”Hun forstår mig – her kan jeg blive hjulpet”.

 

Så hvad giver dig tillid?
Er det behandlerens mangeårige erfaring? Er det terapeutens specialiserings område du får tillid af – eller er det når du får en behandler anbefalet, af nogen du kender, at du føler mest tryghed og tillid?
Kan du mærke det når du taler med personen? Eller når du sidder overfor personen?
Eller er det din mavefornemmelse?
Gå efter det, du ved plejer at gøre dig tillidsfuld!

 

”Dit ja”. Det kan måske lyde lidt tosset, for du ville vel ikke overveje at søge hjælp, hvis ikke du ville have ændret på noget? Hvis ikke du gerne ville have det bedre!?
Men langt oftest er vi vores egen forhindring for at tingene ændre sig, på trods af at vi virkelig gerne vil ændre noget samtidig.
Det er helt normalt, for var der ikke noget i os der var modstander af forandringen, så skete den jo af sig selv!!! Og rent reptilt, altså ur-menneskeligt, så er forandring lig med fare for os.
Derfor sidder vi tit fast i det dilemma, at ville noget, men ikke turde gøre det – ikke kunne gøre det.

 

Og så en eller anden form for hjælp. Som kan være alt mellem himmel og jord: terapi, healing, coaching, hypnose, tapping, psykolog eller kinesiologi.
Det du tror på eller bliver mest fascineret af at høre om, det er det der gør dig mest ”åben for forandring”.

Det gælder stadig at ”tro kan flytte bjerge”, og lad os tage håb med også. For håbet i dig kan være den stærkeste motivator og faktor til forandring.

Gitte Gade

[highlight]“Du skal føle dig tryg og i gode hænder fra starten.” Gitte Gade fra Slanknu.biz om at finde den bedste coach via @herohil[/highlight]Del på twitter

Her finder du alt om Gitte GadeSlanknu.biz samt Gittegade.dk. Twitter, Facebook-clairvoyance, Facebook-Slanknu

 

Mads Singers råd til dig, om valg af terapeut eller coach

Mads Singers (1)

Jeg har selv haft kæmpe glæde af coaching og mentoring gennem min professionelle karriere og ville råde andre til at kigge efter de samme ting som jeg normalt har gjort når jeg har skulle find en god person der kan hjælpe en videre.

 

De vigtigste ting jeg normalt kigger efter er:
• Sørg for personen er en du er på bølge længde med – kommunikation er kanon vigtigt og fra min erfaring er det vigtigt at en sådan person er en man føler man “nemt” kan tale med.

• Find en coach med specialisering i præcis det du leder efter – Det er nemt for coaches at komme rundt om rigtig mange ting, men hvis du har et bestemt emne du søger en coach til, så find en der har speciale i dette.

• “Har han/hun selv prøvet det” – Det hænger lidt sammen med overstående, men for mit vedkommende er det rigtig vigtigt at en Coach selv har prøvet nogen af de ting du kæmper med og dermed kan relatere direkte til dine “kampe”

Mads Singers

[highlight]“Find en coach med specialisering i præcis det du leder efter.” Mads Singers om hvordan du finder den bedste terapeut eller coach via @herohill[/highlight]  Del på twitter

Se endnu mere om Mads her: Madssingers.com, Twitter

 

Theis Asklings råd til dig, om valg af terapeut eller coach

 

Theis askling

#1 – Brug dit netværk
Spørg rundt i dit netværk, om der skulle være en der selv har prøvet den pågældende Coach, eller om de har nogen i deres netværk der kender til, eller har prøvet Coachen. Hvis der er det, så giv dem et ring for at høre deres mening og vurdering af Coachen.

#2 – Søg på nettet
Gå på Google og indtast din udfordring så præcist som muligt. Du skal med andre ord ikke søge efter “coach i roskilde” men i stedet søge efter “hjælp til at blive bedre til at håndtere konflikter” Herved rammer du mere præcist de coaches der har fokus på netop disse områder. Når du så har fundet denne Coach, ville jeg ALTID ringe vedkommende op, for at fornemme om kemien passer. Et spørgsmål du kunne stille kunne være: Hvorfor skal jeg vælge dig som Coach?
Hvis ikke du er 100 % sikker på at jeres kemi passer sammen, så søg videre!
Theis askling.

CoachMatch. Læs her om hvordan du via Coach.dk, gratis kan få hjælp til at få den coach, der matcher DIG!

[highlight]”Spørg rundt i dit netværk, om der skulle være en der selv har prøvet den pågældende Coach”. Theis Askling fra Coach dk, om hvordan du finder den bedste terapeut eller coach via @herohil. [/highlight] Del på twitter

Se endnu mere fra Theis Askling her på: Coach.dk, Theisaskling.dkFacebook

 

 

Kunne du lide denne artikel?

Hvad er dine erfaringer med at finde den rette coach eller terapeut?

Jeg vil blive vildt glad for din mening i kommentarfeltet nedenfor.

Er du på jagt efter den rigtige Coach?

Bliv klogere med en gratis afklarende samtale, og find ud af om jeg er den rette for dig. Kontakt mig her.

 

Kontakt

 

 

 

1 svar
  1. Sonny Lundahl
    Sonny Lundahl says:

    Rigtig god artikel, der er lige fra de meget bløde nærmest spirituelle råd, til de meget fornuftsbetonede råd, og det er rigtig fint, for jeg er enig i at det er 100% individuelt hvad der virker for den enkelte.

    Jeg synes måske der mangler lidt input fra personen på briksen, så det får i lige her, men jeg er nu meget enig 🙂

    Det kan være rigtig svært for mennesker, som ikke er i psykisk balance, at mærke alle de der ting der nævnes i artiklen.

    Det jeg synes, går igen i alle rådende er kemien, og det er også den jeg selv synes er vigtigst af alt, kemi og tro.

    Tro er et kæmpe emne for mig i disse dage, og jeg leger selv med aktivt at bruge placebo effekten målrettet, både som behandling mod angst, og sådan mere generelt i mit liv.

    Kort fortalt mener jeg at ALT handler om tro, om det så er videnskabeligt bevist eller ej, man skal jo stadig tro på forskerne, og man skal også tro at vi mennesker ved alt der er værd at vide.

    Når tingene bliver for spirituelle står jeg selv af, fordi jeg ikke tror på det, men det betyder ikke at det ikke virker for nogen.

    Nogen forskere har bevist at angstmedicin virker fantastisk mod angst, nogen andre mener at have bevist det modsatte.

    Jeg spiser selv lidt medicin, efter at have kæmpet mit livs kamp i 12 medicinfri år.

    Jeg undlod medicinen af stolthed, og fordi de mennesker jeg fulgte og så/ser op til generelt synes medicin er af det onde.

    Ikke desto mindre, så har en lille smule medicin gjort at jeg kan arbejde meget mere med min angst, faktisk tror jeg at min dosis er for lille til at det reelt burde have den effekt det har, men det er lige meget, for jeg tror på det virker 🙂

    Jeg har selv omfattende kronisk angst og har haft det i mange i år og jeg har prøvet et hav af forskellige behandlere og behandlingsformer i håb om at den næste havde den hurtige løsning til at jeg kom helt af med min angst.

    Den behandler har jeg ikke fundet endnu 🙂 Jeg er kommet frem til at jeg er min egen vigtigste behandler, ikke forstået sådan at jeg ikke har og har haft brug for den terapi jeg har modtaget, for meget af terapien har været afgørende for flere af mine ryk og fremskridt, men arbejdet rækker langt ud over selve terapien.

    Jeg har prøvet psykologer, psykiatere, medicin, kranio sakral terapeuter, hypnose, en nlp terapeut, ergoteraputer, gruppeterapi, en fysioterapeut?!? (det gik ikke så godt)

    Jeg har også brugt mere utraditionelle midler i kampen mod min egen angst, f.eks. Ving Tsun (Kinesisk kampsport) og fridykning, for mig er der virkeligt guld at hente her.

    Jeg har lavet http://www.menda.dk som faktisk handler præcist om at finde den rigtige angstbehandler, siden er bygget op omkring at jeg har en masse angstbehandlere tilknyttet, og angstramte kan så beskrive deres situation, som så bliver lagt ud til behandlerne.

    De behandlere der mener at “opgaven” passer godt til dem kan så melde tilbage til den angstramte, og den angstramte kan nu vælge mellem 3 angstbehandlere.

    Det er lidt ligesom “Få 3 byggetilbud” det handler bare om meget mere end penge.

    Jeg opfordrer behandlerne til at lave en præsentationsvideo, da jeg ved at jeg selv ville have kunnet træffe bedre valg ved at se sådan en video, inden jeg bestilte en tid.

    Jeg ser lidt denne løsning som en win-win, alle er interesserede i det samme, nemlig at den angstramte finder den helt rigtige behandler, for ham/hende.

    Det blev en lang smøre, håber ikke det blev alt for rodet, det er svært at stoppe når man har meget på hjerte ☺

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.